Jiří Adámek Austerlitz: Matko Boží, vyžeň Putina. Vymítání diktátora podle Pussy Riot

18. únor 2025

Punková, politicky angažovaná kapela Pussy Riot se 21. února 2012 pokusila zazpívat protiputinovskou píseň v ústředním moskevském chrámu Krista Spasitele. Zaznělo jen několik slov a tónů, než pětici dívek v barevných kuklách ochranka vyprovodila z kostela ven. Dramatik a režisér Jiří Adámek Austerlitz se rozhodl souvislosti tohoto protestu připomenout originální rozhlasovou formou. Premiéru poslouchejte online po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Studiový záznam: Radim Dlesk a Antonín Kánský
Zvuk a zvukový design: Ladislav Železný
Hudební aranžmá: Pavel Šnajdr
Nahrál Brno Contemporary Orchestra s dirigentem Pavlem Šnajdrem.
Účinkují: Kateřina Císařová, Vendula Holičková a Bára Mišíková
Dramaturgie: Renata Venclová a Zuzana Šklíbová
Hudba: Jiří Adámek Austerlitz a Ladislav Železný
Režie: Jiří Adámek Austerlitz
Premiéra: 18. 2. 2025

Toto vystoupení se stalo záminkou, aby tři členky kapely, které se podařilo identifikovat, byly drženy mnoho měsíců ve vazbě, dvě z nich odsouzeny ve zmanipulovaném procesu ke dvěma letům vězení a následně odveleny do nejtvrdších trestaneckých kolonií.

Při bližším prozkoumání se ukazuje, že tento příběh je neobyčejně vrstevnatý. Odsouzené umělkyně byly studentky filozofie a jejich zdánlivě naivní aktivismus se opíral o promyšlený vztah k umění, ženské emancipaci i ruské společnosti. Jejich intervence byla reakcí na manipulace výsledků parlamentních voleb 2011, po kterých se v zemi konaly protestní demonstrace. Vystoupením v chrámu Krista Spasitele také poukazovaly na prorežimní, vyhraněně konzervativní charakter ruské pravoslavné církve, v jejímž čele stojí bývalý spolupracovník KGB a tajný miliardář patriarcha Kirill. Protest mířil i proti podivným podnikatelským praktikám, které na onom církevním území probíhaly. V akci Pussy Riot lze číst motiv biblického vyhánění z chrámu. S tím je spojena forma mariánské „punkové modlitby“, jak inkriminovanou píseň členky kapely nazývají.

Většině světové kulturní veřejnosti byl smysl akce, na kterou Putinův režim zareagoval s takovou tvrdostí, jasný už tehdy. Až prorockého významu ovšem nabývá deset let poté, v únoru 2022, kdy Rusko vpadlo na Ukrajinu.

Čtěte také

Kompozice Matko Boží, vyžeň Putina (v češtině zpěvnější varianta původního znění Bohorodičko, vyžeň Putina), přivádí před mikrofony tři jemné ženské hlasy, aby v proměnlivém proudu litanií, prohlášení, citací a zpěvů, znovu položily otázku, proč ruská společnost tolik lne k diktátoru Vladimiru Putinovi. A proč je tak těžké ho vyhnat z ruských myslí a srdcí.

Jednotícím autorským i režijním přístupem, který svedl dohromady trio Vendula Holičková, Kateřina Císařová a Bára Mišíková s hráči Brno Contemporary Orchestra vedenými dirigentem Pavlem Šnajdrem, je všudypřítomná ironie. S tou dotvářel hudebně zvukovou podobu celku i Ladislav Železný, který s Jiřím Adámkem Austerlitzem spolupracuje nejen v rozhlase, ale i na divadle.

Premiéru hry vysílá Český rozhlas Vltava 18. 2. 2025, kdy si připomínáme třetí rok od zahájení války na Ukrajině.

Při psaní autor vycházel z četby následujících titulů:

  • Michail Zygar: Všichni muži Kremlu – Stručná historie dnešního Ruska
  • Timothy Snyder: Cesta k nesvobodě – Rusko, Evropa, Amerika
  • Naděžda Tolokonnikova: Jak udělat revoluci – Zápisky z trestanecké kolonie
  • Marija Aljochina: Riot Days – Dva roky v ruském vězení
Spustit audio

Související