Jiný, než osobní film bych natočit nedokázal, říká režisér snímku Od marca do mája
Námět celovečerní prvotiny Pavola Martina Repky vychází z jeho vzpomínek na rodinu a na specifickou situaci, která se v ní udála. To mu bylo patnáct. Poměrně pozdní těhotenství jeho matky mu zůstalo v paměti dodnes. Do scénáře filmu zaznamenal i další osobní prožitky.
S mámou vedl před natáčením obsáhlý rozhovor. Ptal se jí, jak svůj nečekaný jiný stav prožívala a samozřejmě si vyžádal její souhlas k převedení téhle osobní situace do filmu. Ve vlastní práci pro něj ovšem byla osobní linka výhodou. „Když začínáte, nemáte v ničem jistotu. Pevná opora v příběhu, který je vám blízký, vám ji dává,“ je Repka přesvědčen. Jak dodává, v procesu tvorby debutu to pro něj byla téměř nutnost. „Obdivuji kolegy, kteří debutovali čistě fikčním filmem. Já jsem si zvolil tuto cestu, a ta mi pomohla zvládnout obtíže natáčení,“ vyznává se. Další oporou mu byly lokace rodného kraje a zvolené tempo vyprávění. „Mám rád, když čas plyne přirozeně, když můžeme postavy v klidu pozorovat a vychutnávat si jejich příběh bez zbytečného zahlcení událostmi,“ říká k tomu.
V Česku by byli hrdinové filmu exoti
Původně chtěl režisér natáčet svůj film v Česku. „Uvědomili jsme si ale, že rodina s tak silnou vírou by v českém prostředí působila příliš exoticky. Na Slovensku je taková víra běžná a dělá z postav všední, normální rodinu, což byl náš záměr,“ usmívá se filmař. Víra hraje v jeho snímku klíčovou roli. Matka je pobožný člověk, který šíří víru celým rodinným klanem. A klan ji přijímá.
V roli matky na plátně září Zuzana Fialová. Úlohu „převzala“ po režisérově skutečné matce, o které Repka do ústřední role uvažoval původně. „Po prvních hereckých zkouškách jsem si ale uvědomil, že to nebyl úplně nejlepší nápad. Zuzana Fialová nakonec svým temperamentem a jakousi jižanskostí mým představám o této postavě dokonale odpovídala,“ chválí Pavol Martin Repka „svou“ herečku. Současně vzdává hold i ostatním hercům a nehercům, kteří dokonale splnili jeho představy.
Související
-
Ve filmu není drama potřeba, stačí přeladit naši citlivost, říká režisér Martin Pavol Repka
Jeho film Od marca do mája je netypicky o tom, co se nemění, o spokojené rodině. „V životě podle mě je i to, co zůstává,“ říká ve Vizitce.
-
Sama si zasadila třináct bodných ran, tři přímo do srdce. Do kin vstupuje dokument Aneta
Sebevražda devíti bodnými ranami nožem? Film Aneta se vrací k deset let starému případu a jeho vyšetřování, s jehož výsledky se mnozí dodnes nesmířili.
-
Absurdní humor k truchlení patří, říká režisérka filmu Rok vdovy
Ztráta partnera bývá bolestná. Situaci navíc často komplikují úřady, se kterými pozůstalí musí přicházet do styku. I o tom je nový snímek Veroniky Liškové.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.