Jezdíme do měst, kam se lidé moc nevydávají, a rozhlížíme se tam, říkají autorky projektu Czechia
Krajinářská a zahradní architektka Lucie Králíková, fotografka Michaela Karásková a módní návrhářka Kateřina Plamitzerová rok a půl mapují Česko.
„V našem projektu se profese míchají, trávíme spolu čas a vymýšlíme věci spolu,“ říká Michaela Karásková. Tři ženy se zájmem o cestování po Česku, s láskou pro bizár a mizející originalitu zapadlých koutů spojily síly. Výsledkem je výstup pohybující se a pomezí módní tvorby, fotky a terénního výzkumu s antropologickými prvky. Czechia se představila na loňském Designbloku a letos na jaře prezentovaly její autorky svůj projekt v Českém centru v Londýně.
Bavilo nás sledovat, jak se kde lidé oblékají
Čtěte takéCzechia je o lásce k lokálním bizárům, respektu k lidem a místní historii
„Zkoumali jsme lidi, jak se oblíkají, bavilo nás je pozorovat. Já jsem měla hypotézu, že v určitých městech lidé vypadají podobně. Třeba jsem byla ve Velkém Meziříčí a přišlo mi, že tam jsou všichni skejťáci, pak jsem byla v Kutné Hoře a tam byli takoví přírodní lidé v manšestrácích,“ říká Lucie Králíková. „A napadlo nás, že by bylo skvělé jezdit po městech a sledovat, jestli to opravdu platí,“ dodává.
Ostrava, Třinec, Sušice a Mikulášovice, to jsou místa, do kterých zatím trojice zavítala, chystají se Luhačovice nebo Mikulov. „Většinou jsme na místě tak tři dny, pozorujeme dění a bavíme se s místními. Taky jsme se začaly vydávat do regionálních muzeí a zajímáme se o místní průmysl,“ vysvětlují Lucie a Michaela v rozhovoru pro ArtCafé. Spolupracují s historiky, zároveň se ale inspirují i v místních second handech.
Zachycujeme mizející autenticitu
Čtěte takéAntonín Šimon o práci pro DNB, Kateřina Plamitzerová o inspiraci folklorní symbolikou
Z lokálních zdrojů se pak rodí kroje daných oblastí – nikoliv folklórní kousky, ale spíš uniformy, které lokalitu mají vystihnout. V Ostravě vznikla sukně z dlouhého pruhu záclon, které na okrajích města často vlají z oken, obarvená na doutnající haldě. V Sušici rockerská vesta, v Mikulášovicích šaty z částí nožíků ‚rybička‘, tradičního místního výrobku. „Ve městech, kam jezdíme, je ještě cítit autenticita. Czechia je založená na tom, že tušíme, že to brzy bude jinak a že je potřeba originalitu zdokumentovat,“ dodává Michaela Karásková.
Poslechněte si celý rozhovor v ArtCafé. Uslyšíte také hudbu podle výběru Dominika Gajarského a pozvánku na berlínskou výstavu Philippa Parrena.
Související
-
Tenhle svět nás neustále překvapuje, říkají autoři knihy o novodobých šumavských samotářích
Spisovatel Aleš Palán a fotograf Jan Šibík dali dohromady knihu o soudodobých šumavských poustevnících. Publikace patří mezi výrazné události aktuální knižní sezony.
-
Jak vytvořit dobrou image českému národu? Co pivo, rohlíky nebo lípa?
Jak my Češi vnímáme sami sebe a jak nás vidí lidé zvenčí? Jakou image máme? I na to se ptá mezinárodní projekt CzechImage, se kterým letos přicházejí Česká centra.
-
Jsme dostatečně hrdí na to, abychom přidali i druhou sloku? O hymnách od Česka po Afriku
O národní hrdosti a o hymnách, které ji většinou demonstrují, debatovali ve středečním ArtCafé socioložka Klára Plecitá a hudební publicista Pavel Klusák.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.