Jeppe z vršku – recenze

2. březen 2012

Divadlo Na Jezerce tentokrát sáhlo po klasické komedii Ludviga Holdberga Jeppe z vršku, kterou uvedlo v režii Jana Hrušínského v hlavní roli s Radkem Holubem.

V Holdbergově komedii Jeppe z vršku v 60. letech minulého století zazářil Rudolf Hrušínský starší. Právě jemu a také režisérovi Jaromíru Pleskotovi Jan Hrušínský jako režisér a principál Divadla Na Jezerce inscenaci věnoval. Hříčka o tom, jak je prosťáček ve spánku převlečen do panského šatu a ke kratochvíli vrchnosti na chvíli ponechán v iluzi, že může všechno, aby byl posléze znovu odhozen do bláta, se ve starší dramatické literatuře objevila několikrát.

Osvícenský dramatik, baron Ludvig Holdberg, jí využil nejen jako scénickou anekdotu, ale mířil v ní také ke kritice tehdejší společnosti. Z dnešního pohledu je zdůrazněn spíše její zábavný potenciál, a vše tedy stojí a padá s kvalitou hlavního představitele. Jan Hrušínský oprávněně usoudil, že takového herce má. Radek Holub v sobě nese tu správnou míru prosťáčkovství, které má i svůj existenciální, nahořklý podtext.

Vše se odehrává na půvabné prosluněné „slaměné scéně“ Ivo Žídka, jen lehce čpící hnojem, která se jen lehkou přestavbou změní v komfort panské ložnice. Kostýmy jednotlivých protagonistů (Ivana Brádková) odkazují k lidovým hrám, alá Lucerna, s půvabem bílých nabíraných košil, a u vrchnosti elegantně snobských dobových obleků. Výraznou atmosférotvornou roli má původní hudba Jana Kučery, a tak každý z protagonistů má možnost předvést (se střídavými úspěchy) i své pěvecké umění.

Pozornost je pochopitelně soustředěna především na Jeppeho. Radek Holub si svou postavu venkovského opilce, lenocha a rozumbrady opravdu užívá. Energie z něj přímo čiší. Především mimika jeho doslova gumového obličeje v mnohém připomíná kultovního českého komika Vlastu Buriana. Kromě komické polohy Holub zvládá i vážně laděnou závěrečnou řeč, která je obžalobou špatné společnosti.

Ostatní postavy jsou vesměs jeho přihrávači, komické figurky, které slouží celku, ať už je to Jeppeho zlá žena Nila (Miluše Šplechtová), vychytralý proradný hostinský Martina Sitty, koketní selská dívka Bětka (Tereza Němcová, alt. Kristýna Hrušínská) nebo celá povedená partička lidí z vyšší společnosti – ať je to povýšenecký správce Václava Chalupy, lehce ironický baron Zdeňka Hrušky či dva rozpustilí studentíci Václava Jílka a Jana Hofmana (alternuje Michal Kern).

Inscenace Jeppeho z vršku v Divadle Na Jezerce je klasicky střižena, má příjemnou atmosféru a neuráží vkus. Zřetelně míří na diváky, kteří se chtějí v divadle především pobavit. A ti budou jistě spokojeni.