Její masky si koupil Lenny Kravitz, učila se u lidí okolo Björk. Byla to ta nejlepší škola, říká umělkyně Radka Salcmannová

15. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Radka Salcmannová

Nepovažuje se za módní návrhářku, přesto se prezentovala na světových akcích Fashion Week. Vytváří sochy, objekty, videa, šije kostýmy a masky a všechno dohromady tvoří světy plné pohádkové mystiky i chladné krásy. Radka Salcmannová je Češka, která už deset let žije a pracuje v New Yorku. Tam s ní také o práci i životě mluvila Renáta Spisarová.

Byla nezařaditelná a na UMPRUM si ji přehazovali jako horký brambor. Zkoušela studovat malbu, multimédia, dokonce ji poslali na scénografii na DAMU a odtamtud zase zpět na UMPRUM. Radka Salcmannová už ale tehdy cítila, že sólová umělecká tvorba není nic pro ni. Líbilo se jí, jak spolupracují hudebníci s designéry, filmaři s módními návrháři. Chtěla vytvářet koncepty, točit videa, věnovat se performance. Toužila přicházet s nápady a ty ve spolupráci s ostatními umělci realizovat.

Radka Salcmannová: New York Fashion Week

V jejích očích byl v tomto směru etalonem dokonalosti americký umělec Matthew Barney, někdejší partner zpěvačky Björk. „Líbilo se mi, jaké dělá sochy, kostýmy, do toho hraje hudba a on z toho udělá šestihodinový film, kterému sice nikdo nerozumí, ale který je krásný,“ řekla ve Vizitce natáčené na střeše domu v newyorském Williamsburgu, kde Radka Salcmannová se svou rodinou bydlí. 

Radka Salcmannová: No man land, New York 2021

Pražskou školu proto nechala být a odjela do New Yorku, kde taktéž začala studovat. Zároveň se ale nevzdala snu pracovat pro Barneyho: psala mu maily, vyhlížela ho před studiem a nakonec se k němu – jak už se tak stává těm, co si věci dlouho a silně přejí – dostala náhodně přes spolubydlícího. První úkol zněl: přemalovat šrouby jedné velké instalace tak, aby nebyly vidět. „Strávila jsem na tom celý den, pak přišel Matthew a ptal se: kde jsou ty šrouby? Odpověděla jsem, že jsem je přeci měla přemalovat tak, aby nebyly vidět. Řekl mi, že se mi povedlo umělecké dílo, a druhý den mi jeho asistent nabídl další práci.“ Na přemalovávání soch z Barneyho ateliéru nakonec strávila několik měsíců. Když pak tato práce skončila, Radka si založila svoje studio. „Potýkala jsem se ale s existenciálními starostmi. Zvládla jsem to jenom díky tomu, že jsem z počátku bydlela na umělecké rezidenci a celé dny jedla jenom jablka,“ vzpomíná.

Z Prahy na newyorský Fashion Week

Příběh Radky Salcmannové je příběhem náhod, risku, souhry věcí mezi nebem a zemí, ale i odhodlání, píle a talentu. Štěstí se na ní usmálo například v Los Angeles, kam za poslední peníze odletěla z New Yorku „vyčistit si hlavu“. Myslela si, že bude spát na pláži, kde zkusí dotočit jedno ze svých videí, a do igelitového pytle přibalila několik masek a kostýmů, které si pro své vizuální projekty spíchla na dětském stroji za pár dolarů.

Radka Salcmannová: Masky 2016

Jejím nenadálým hollywoodským hostitelům se kostýmy zalíbily a poradily jí, ať je odnese do nedalekého specializovaného obchodu. „Za tři dny mi volali, že si moje masky koupil Lenny Kravitz.“ Zakrátko ji s nabídkou spolupráce kontaktoval losangeleský Fashion Week. Ačkoliv se Radka Salcmannová ze všeho nejméně cítí být módní návrhářkou, rozhodla se příležitosti využít, což jí záhy vyneslo i účast na newyorském Fashion Weeku. Jak ale říká, o její masky mají zájem také třeba rapeři, což je subkultura, v níž se běžně nepohybuje.

Radka Salcmannová: Masky 2016

Ve Vizitce mluvila také o své zastávce v Berlíně, o potřebě vystoupit se svým uměním z galerie a oslovovat lidi mimo odbornou obec, o rozpolcenosti dané podvědomou touhou po životě v České republice i o potřebě řádu, který ji ovšem dává právě život za oceánem. 

Spustit audio