Jednoznačně nejlepším filmem roku je Všechno, všude, najednou. Akademie ocenila i dramata na Západní frontě klid nebo Velryba
Udílení cen Americké akademie filmových věd a umění spěje pomalinku ke stým narozeninám. Za tu dobu si vydobylo postavení nejslavnějších výročních cen na světě. Letos se v Los Angeles Oscaři udělovali po pětadevadesáté. A zase ve světle stovek reflektorů a před hledáčky desítek kamer. Přímý přenos vysílala i naše ČT2.
Sestava nominovaných tvůrců a filmů byla ve všech kategoriích velice pestrá. Do finále postoupily jak snímky formálně odvážné (Všechno, všude, najednou), tak i ty, které byly natočeny s úctou ke klasickému filmu (Fabelmanovi). Z řady dobrých hereckých výkonů přeci jen vybočili Cate Blanchett (Tár), Michelle Yeoh (Všechno, všude, najednou), Austin Butler (Elvis), Brendan Fraser (Velryba) či Colin Farrell (Víly z Inisherinu). Pro nás Čechy byly samozřejmě potěšitelné nominace pro Viktora Prášila (za zvuk ve filmu Na západní frontě klid), Viktora Müllera a Kamila Jafara (za vizuální efekty ve stejném snímku) a Lindy Eisenhamerové (maskérky filmu Na západní frontě klid). I když na Oscara nedosáhli, všichni jmenovaní potvrzují, že Češi se na světovém filmovém poli rozhodně neztrácí.
Nejlepším filmem vyhlásili nakonec američtí filmoví akademici snímek Všechno, všude, najednou. Nejlepšími režiséry se stali Dan Kwan a Daniel Scheinert (Všechno, všude, najednou), kteří si odnesli i Oscara za nejlepší původní scénář. Oscar za nejlepší adaptovaný scénář převzala Sarah Polley (Woman Talking). V kategorii Nejlepší původní filmová hudba se hlasující přiklonili ke skladatelovi Volkeru Bertelmannovi, autorovi podmanivého soundtracku snímku Na západní frontě klid. Bohužel čeští tvůrci své nominace za zvuk a masky tohoto válečného dramatu neproměnili.
Letos možná nečekaně klidný slavnostní večer v Dolby Theatre v Los Angeles sledovali skrze televizní obrazovku i filmová publicistka Alice Aronová a filmový redaktor Českého rozhlasu – stanice Vltava Tomáš Pilát. Pro vltavskou ranní Mozaiku zhodnotili jednak výsledky, jednak se zamysleli nad možným dalším vývojem americké mainstreamové kinematografie.
95. CENY AKADEMIE
Nejlepší film
Všechno, všude, najednou
Nejlepší režie
Daniel Kwan, Daniel Scheinert (Všechno, všude, najednou)
Nejlepší ženský herecký výkon
Michelle Yeoh (Všechno, všude, najednou)
Nejlepší mužský herecký výkon
Brendan Fraser (Velryba)
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Jamie Lee Curtis (Všechno, všude, najednou)
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Ke Huy Quan (Všechno, všude, najednou)
Nejlepší původní scénář
Daniel Kwan, Daniel Scheinert (Všechno, všude, najednou)
Nejlepší adaptovaný scénář
Sarah Polley (Women Talking)
Nejlepší kamera
James Friend (Na západní frontě klid)
Nejlepší střih
Paul Rogers (Všechno, všude, najednou)
Nejlepší hudba
Volker Bertelmann (Na západní frontě klid)
Nejlepší zvuk
Mark Weingarten, James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon, Mark Taylor (Top Gun: Maverick)
Nejlepší originální píseň
Naatu Naatu (RRR)
Nejlepší celovečerní animovaný film
Pinocchio Guillerma del Tora
Nejlepší krátký animovaný film
Chlapec, krtek, liška a kůň (The Boy, the Mole, the Fox and the Horse)
Nejlepší mezinárodní film
Na západní frontě klid (Německo)
Nejlepší krátký hraný film
Irské sbohem (An Irish Goodbye)
Nejlepší celovečerní dokumentární film
Navalnyj
Nejlepší krátký dokument
Zaříkávači slonů (The Elephant Whisperers)
Nejlepší masky a vlasový styling
Adrien Morot, Judy Chin, Annemarie Bradley (Velryba)
Nejlepší návrh kostýmů
Ruth Carter (Black Panther: Wakanda nechť žije)
Nejlepší výprava
Christian M. Goldbeck, Ernestine Hipper (Na západní frontě klid)
Nejlepší vizuální efekty
Joe Letteri, Richard Baneham, Eric Saindon, Daniel Barrett (Avatar: The Way of Water)
Související
-
Všechno, všude, najednou nebo Elvis. Akademie vyhlásila nominace na Oscary 2023
Největší šanci získat sošku Oscara má akční sci-fi komedie Všechno, všude, najednou autorského dua Dan Kwan a Daniel Scheinert s jedenácti nominacemi.
-
Běh v bahně, v zákopech těsno… Zvučení válečného filmu je peklo, ale výsledek stojí za to
Saša Michailidis se ptá filmového zvukaře Viktora Prášila a mikrofonisty Ondřeje Vondráčka.
-
Oscara za nejlepší film si odnesl V rytmu srdce, nejlepším mezinárodním snímkem je Drive My Car
V Los Angeles se předávali Oscaři. Už po čtyřiadevadesáté. Jak to všechno dopadlo – to v Mozaice okomentovali filmoví publicisté Kristina Roháčková a Tomáš Pilát.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Nenechte si ujít kouzlo staré Číny s Hankou Maciuchovou
Ondřej Kepka, režisér a moderátor


Tajný deník čínské císařovny
Románové zpracování životního příběh císařovny vdovy Cch'-si, která se jako mladá dívka Jehonala stala konkubínou císaře a díky mimořádné inteligenci, intrikám i krutosti dokázala postupně vystoupat na vrchol a na půlstoletí se stát faktickou vládkyní Číny.