Jednoduchost a důraz na smíření. Nový památník romského holokaustu v Letech respektuje krajinu i přání pozůstalých

10. červenec 2020

Tiché rozjímání v lese i poučení skrze zážitky na Stezce vězně. Místo vepřína v Letech u Písku konečně vznikne prostor pro důstojnou pietu obětem romského holokaustu.

Krajina má svoji neúprosně dlouhodobou paměť, skrytou často jen pár centimetrů pod zemí v otiscích dávno zapomenutých cest a základů domů. Paměť lidí je mnohem kratší, je to paměť, o níž se vyjednává, která podléhá hierarchii moci, v níž nejsou síly většiny a menšiny v rovnováze… píše se v námětu architektonicko-krajinářské soutěže na památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách, který má do roku 2023 vzniknout na místě zrušeného vepřína v Letech u Písku.

I Romové potřebují k tomuto místu najít vztah. O tom, co se v táboře dělo, se mezi Romy moc nemluví. My si to neradi připomínáme.
Čeněk Růžička

Tzv. cikánský tábor v Letech u Písku byl v srpnu 1943 srovnaný se zemí. Skoro celou plochu, kde stával, postupně od 70. let zabral velkokapacitní vepřín. V jeho blízkosti odhalil první pomník obětem holokaustu Romů a Sintů v roce 1995 Václav Havel, nicméně pietní akce se konaly v zápachu vepřína, který stát vykoupil až v roce 2018. Následně Muzeum romského kultury připravilo a vyhlásilo za podpory Ministerstva kultury mezinárodní architektonicko-krajinářskou soutěž na památník.

„Je to završení dvou důležitých etap – vykoupení prasečáku a vybrání vítězného návrhu, který se nám velmi líbí, protože koresponduje s atmosférou místo a našimi představami. Žádný velký zásah do přírody. Navíc jsou tam artefakty, které připomínání život našich lidí v koncentráku pod dozorem českých dozorců. Je důležité, že architekti jsou ochotní s námi spolupracovat na finální podobě památníku,“ říká v ArtCafé zástupce pozůstalých a člen soutěžní poroty Čeněk Růžička, který je zároveň předsedou Výboru pro odškodnění romského holokaustu v České republice.

Les jako symbol společenství

Autory vítězného návrhu jsou Jan Sulzer a Lucie Vogelovvá z ateliéru Terra Florida a Jan Světlíka, Vojtěch Šedý a Filip Šefl z Ateliéru Světlík. Na návrhu spolupracovali Roman Černohous a Petr Karlík. 

Chtěli jsme vytvořit místo, kde bude moct docházet k dialogu a ke smíření.
Jan Světlík

„Lety u Písku jsem zpracovával už jako diplomovou práci. Nechtěl jsem vytvářet památník jako monument. Místo prasečáku jsem navrhl les, do něj kruh, na místo kde byl tábor. Kruh má symbolizovat prázdno, kde už nikdo není. Když tam člověk přijde, může si sám vše představit a nic dalšího už nepotřebuje,“ popisuje svoji představu Jan Sulzer. „Tvář místa budete objevovat postupně. Nejprve uvidíte dělící zeď. Jak budete památníkem procházet, bude se vám postupně před očima odvíjet celý příběh,“ doplňuje Jan Světlík.

Jak vypadá romské vzpomínání na holokaust a coo vám odhalí plánovaná Stezka vězně? Poslechněte si celý záznam. Pořad připravila Petra Kultová, hudbu vybírá Eliška Vidomus.

Spustit audio

Související