Je třeba naslouchat mýtům, které vysvětlují naši existenci. Seriál Afrodramaturgie představuje zásadní hry afrických dramatiků

Koulsy Lamko: Žena z Haiti

Ta z ostrovů – Celle des iles – je originální název hudebního dramatu ve třech větách, které v roce 1998 napsal dramatik pocházející z Čadu a nyní žijící v Mexiku, Koulsy Lamko. Ve francouzském kontextu název jeho hry odkazuje na Antily, kam otrokáři po celá staletí dováželi otroky z Afriky. Jak se posléze dovídáme, jde konkrétně o ostrov Haiti, který se zapsala do historie svou úspěšnou vzpourou otroků a nezávislostí vyhlášenou na přelomu 18. a 19. století.

Je pravda, že mezi tím, co si myslím, co chci říct, co si myslím, že říkám, co opravdu říkám, co ty chceš slyšet, co slyšíš, co si myslíš, že chápeš, co chceš chápat, a tím, co skutečně chápeš, je nejmíň devět možností, jak si neporozumět. Ale v tomhle jsem jasná: nemluvím o penězích! A nechápu, že to nechápeš! Ať už máš srdce z masa, z morku, dužiny nebo jádra, myslela jsem si, že ho máš!
Postava Ženy v ukázce ze hry Žena z Haiti

Tajemství Ženy z Haiti je odhaleno v samotném konci. Žena se zprvu jeví jako reálná postava, postupně nám ale dochází, že jde vlastně o přízrak, který záhadně mizí a zase se zjevuje… je to duch ženy-vražedkyně. Přišla se Malíři mstít nebo naopak u něj hledá vysvobození? Žena zároveň ztělesňuje alegorii útisku Afričanů napříč historií, od otrokářství až po současný každodenní rasismus, který se v porovnání s dávnými hrůzami může jevit jako malicherný, nicméně je třeba si uvědomit veškeré jeho dějinné souvislosti. Jedno je jisté, cesta k řešení této otázky přes násilí nevede. Duch vražedkyně také proto nemá stání a stále bloudí krajinou živých.

Spustit audio