Je třeba naslouchat mýtům, které vysvětlují naši existenci. Seriál Afrodramaturgie představuje zásadní hry afrických dramatiků
Léandre Alain Baker: Dny se vlečou, noci taky
Dramatická prvotina dramatika, scenáristy, režiséra a herce Léandra Alaina Bakera je absurdní, poetická komedie o mezilidských vztazích v rytmu blues. Autor se narodil v roce 1960 ve Středoafrické republice, mládí prožil v konžském Brazzaville a od osmdesátých let žije v Paříži. V roce 1991 získala hra Cenu rádia RFI. Vyšla v belgickém nakladatelství Emila Lansmana a byla přeložena do němčiny, portugalštiny nebo irské gaelštiny.
Léandre Alain Baker mi nasadil brouka do hlavy. Přemýšlím, odkud se jeho postavy berou? Z Pasoliniho Theoremy, filmových komedií Francka Capry nebo jsou variací na Borise Viana? Ať je to jak chce, v každém případě navozují výjimečně otevřené představy o takových podstatných jevech, jako jsou řád a chaos…
režisér Gabriel Garran o hře Alaina Bakera Dny se vlečou, noci taky
Kdosi četbu her dramatiků pocházejících z Afriky přirovnal k loupání cibule, kdy pod slupkou nacházíte nové a nové dužinaté vrstvy. Platí to i o Bakerově hře „Dny se vlečou, noci taky“. Na první pohled bezvýznamný příběh vztahového trojúhelníku se postupně mění v napínavou, existenciální detektivku mimo jiné také o tom, co utváří naše životy. Jaké představy a traumata si přinášíme z dětství, jakými předsudky trpíme vůči všemu jinému a odjinud. Přičemž za zdánlivou melancholií probleskuje ironie a humor. Hranice mezi realitou a snem, skutečným a neskutečným, obvyklým a neobvyklým, chaosem a řádem se vzájemně prostupují.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka