Je třeba naslouchat mýtům, které vysvětlují naši existenci. Seriál Afrodramaturgie představuje zásadní hry afrických dramatiků

José Pliya: Maska Siky

Maska je pro nás, Evropany, takřka synonymem Afriky. Z Afriky, konkrétně z Beninu, pochází i dramatik José Pliya. Je to autor-světoběžník. Jeho otcem byl slavný dramatik Jean Pliya, který patřil také k významným osobnostem beninského kulturně-politického života. José žil v Nigérii, Kamerunu, ve Francii, na karibských ostrovech.

Všechny moje postavy nosí masky, schovávají svou pravou tvář před ostatními, skrývají nějakou pravdu. Já se soustředím na okamžik, kdy tyto masky padají.
José Pliya

Čtěte také

Možná si říkáte, že maska je vzhledem k původu autora, vlastně přirozená rekvizita jeho hry. Nenechte se mýlit, pro Pliyu je maska jen záminkou. Vůbec mu nejde o její konkrétní ztvárnění, její sakrální povahu. Naopak. Pliya tvrdí, že se z africké masky stala turistická atrakce, součást folklóru. Chápe masku jako metaforu. Francouzský režisér François Prevend, který uvedl Masku Siky v roce 2000 ve světové premiéře, použil ve své inscenaci místo jorubské masky kus dřeva.

Stejně jako v jiných Pliyových hrách je v Masce Siky minulost konfrontována s přítomností, skutečnost se sny, paměť s realitou. Autor hledá odpověď na otázku „Kdo jsem a co jsem vykonal?“ Říká: „Jestli mám nějakou obsesi, pak je to potřeba odpovědnosti.“

Připravila: Lucie Němečková
Zvukový mistr: Jiří Slavičínský
Spustit audio