Je to prodloužení mé psychiky i těla, říká o skleněném nástroji Cristal Instrument hudebnice Lenka Morávková

27. březen 2020

Lenku Morávkovou, již fanoušci elektronické hudby možná znají z projektu My Name Is Ann, je nyní možné vidět zejména za nástrojem složeným ze skleněných tyčí. (Nejen) o tom, jak se k němu dostala a jak na něj hraje, mluvila tato rodačka z kraje pod Ještědem ve Vizitce s Davidem Hamrem.

Vyrůstala v Železném Brodě a na gymnázium chodila do Jablonce. Její život – stejně jako život desetitisíců dalších lidí – nevyhnutelně formovala sklářská výroba. „Vyrůstala jsem v tom. Všichni mí strýcové, tety i partneři pracovali se sklem. Sama jsem ale takové tendence nikdy neměla, byla jsem humanitně zaměřená. Až později jsem se o sklo, respektive o jeho zvukový charakter, začala zajímat,“ vypráví Lenka Morávková ve Vizitce.

Článek ne, raději hudební kompozici

V období ekonomické recese se i ona trápila tím, že její blízcí i řada dalších lidí s velkou pravděpodobností práci ve sklárnách ztratí. „Viděla jsem tragiku celé situace a chtěla v té věci něco udělat. Původně jsem myslela, že bych o tom napsala novinový článek, pak jsem si ale řekla, že připravím sociálně kritický audiovizuální projekt, ve kterém zazní hlasy konkrétních lidí a který celkově lépe popíše situaci.“ S nahrávacím zařízením objela celý kraj, nahrála zvuky jednotlivých provozů i citace konkrétních zaměstnanců a všechno smíchala do pětadvacetiminutové audiovizuální kompozice pojmenované Sklo vyteklo z prasklé vany. Kousek z ní zazněl i ve Vizitce. 

Hudebnice Lenka Morávková s Bohemian Cristal Instrument

Během následujícího pobytu v Barceloně se seznámila s Martí Ruidsem, který je přímým pokračovatelem bratrů Baschetů a věnoval se výrobě speciálních skleněných nástrojů. Společnými silami pak jako memento Lenčiných kořenů vytvořili v Baschetovském stylu hudební nástroj zvaný Bohemian Cristal Instrument. „Zatímco klasické Cristal Baschety vytvořené bratry Bachetovými jsou horizontální jako klavír a místo klaviatury mají skleněné tyče, na které je každý pianista schopen zahrát Bacha, můj nástroj je vertikální a barevný,“ upřesňuje Lenka Morávková. Ve Vizitce dále přesně popsala, jaké zvuky nástroj vydává, a upozornila, že mohou připomínat i analogové syntezátory, žestě, elektrickou kytaru či jemné hraní na skleničky. 

S Cristal Instumentem dnes ráda propojuje obyčejný svět domovské Malé Skály, kde jí nedělá problém nasekat dříví na oheň. „Ten nástroj a sklo jsou extenzí mé psychicky a těla,“ říká. Během jejích studií na univerzitě v Los Angeles ovšem nikdo na zemi původu ohled nebral. Jak ve Vizitce zmínila, dostat se na americkou školu, na níž se mohla plně věnovat studiu zvuku, technologiím i filozofii, pro ni bylo nesmírně náročné. Naopak pochvalovala si vstřícný přístup pedagogů, kteří se pro ni snažili najít ten nejlepší možný studijní model.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová