Je to prodloužení mé psychiky i těla, říká o skleněném nástroji Cristal Instrument hudebnice Lenka Morávková

27. březen 2020

Lenku Morávkovou, již fanoušci elektronické hudby možná znají z projektu My Name Is Ann, je nyní možné vidět zejména za nástrojem složeným ze skleněných tyčí. (Nejen) o tom, jak se k němu dostala a jak na něj hraje, mluvila tato rodačka z kraje pod Ještědem ve Vizitce s Davidem Hamrem.

Vyrůstala v Železném Brodě a na gymnázium chodila do Jablonce. Její život – stejně jako život desetitisíců dalších lidí – nevyhnutelně formovala sklářská výroba. „Vyrůstala jsem v tom. Všichni mí strýcové, tety i partneři pracovali se sklem. Sama jsem ale takové tendence nikdy neměla, byla jsem humanitně zaměřená. Až později jsem se o sklo, respektive o jeho zvukový charakter, začala zajímat,“ vypráví Lenka Morávková ve Vizitce.

Článek ne, raději hudební kompozici

V období ekonomické recese se i ona trápila tím, že její blízcí i řada dalších lidí s velkou pravděpodobností práci ve sklárnách ztratí. „Viděla jsem tragiku celé situace a chtěla v té věci něco udělat. Původně jsem myslela, že bych o tom napsala novinový článek, pak jsem si ale řekla, že připravím sociálně kritický audiovizuální projekt, ve kterém zazní hlasy konkrétních lidí a který celkově lépe popíše situaci.“ S nahrávacím zařízením objela celý kraj, nahrála zvuky jednotlivých provozů i citace konkrétních zaměstnanců a všechno smíchala do pětadvacetiminutové audiovizuální kompozice pojmenované Sklo vyteklo z prasklé vany. Kousek z ní zazněl i ve Vizitce. 

Hudebnice Lenka Morávková s Bohemian Cristal Instrument

Během následujícího pobytu v Barceloně se seznámila s Martí Ruidsem, který je přímým pokračovatelem bratrů Baschetů a věnoval se výrobě speciálních skleněných nástrojů. Společnými silami pak jako memento Lenčiných kořenů vytvořili v Baschetovském stylu hudební nástroj zvaný Bohemian Cristal Instrument. „Zatímco klasické Cristal Baschety vytvořené bratry Bachetovými jsou horizontální jako klavír a místo klaviatury mají skleněné tyče, na které je každý pianista schopen zahrát Bacha, můj nástroj je vertikální a barevný,“ upřesňuje Lenka Morávková. Ve Vizitce dále přesně popsala, jaké zvuky nástroj vydává, a upozornila, že mohou připomínat i analogové syntezátory, žestě, elektrickou kytaru či jemné hraní na skleničky. 

S Cristal Instumentem dnes ráda propojuje obyčejný svět domovské Malé Skály, kde jí nedělá problém nasekat dříví na oheň. „Ten nástroj a sklo jsou extenzí mé psychicky a těla,“ říká. Během jejích studií na univerzitě v Los Angeles ovšem nikdo na zemi původu ohled nebral. Jak ve Vizitce zmínila, dostat se na americkou školu, na níž se mohla plně věnovat studiu zvuku, technologiím i filozofii, pro ni bylo nesmírně náročné. Naopak pochvalovala si vstřícný přístup pedagogů, kteří se pro ni snažili najít ten nejlepší možný studijní model.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...