Jazzoví hudebníci z Jihoafrické republiky přinášejí zprávu o stavu svého světa
Jazzová scéna JAR spojuje tradiční žánr s mohutným hudebním odkazem afrického kontinentu, kmenovými zpěvy i ideovou radikalitou. Vzniká tak výbušný stylový koktejl.
Za úspěchem nové britské jazzové vlny stojí z velké části londýnské vydavatelství Brownswood Recordings. Zástupci tohoto labelu teď prostřednictvím výjimečné kompilace Indaba Is představují to nejlepší z bohaté jazzové scény Jihoafrické republiky. Kompilaci Indaba Is nahrálo více než padesát hudebníků během pouhých pěti dní v létě loňského roku. Výběr zastoupených umělců byl v rukou dvou výjimečných individualit tamní scény – pianistky Thandi Ntuli a zpěváka a básníka Siyabonga Mthembu.
Název kompilace znamená něco jako „novinky jsou“. Jde tedy o jakousi zprávu o stavu světa, kterou přinášejí hudebníci z poměrně vyloučené lokality, jejíž izolace se kvůli pandemii a jejím tíživým dopadům možná ještě prohloubila. Přesto, nebo dost možná právě proto, kompilace Indaba Is udivuje zejména pospolitostí a konzistencí, vůbec totiž nepůsobí jako výběr jednotlivých skladeb, nýbrž jako zcela kompaktní a soudržné dílo.
Jihoafrický jazz zdobí unikátní ozvěny tradičních rytmů a melodií, velmi často v něm uslyšíte vokály a samozřejmostí je i virtuozita všech hudebníků. V Jihoafrické republice zároveň existuje také hluboká a silná jazzová linie, například trumpetista Hugh Masekela udivoval západní publikum již v šedesátých letech. Indaba Is není ojedinělou nahrávkou jazzu z jižního cípu Afriky, neméně zajímavý je i tamní underground – a to zejména skupiny a osobnosti soustředěné okolo labelu Mushroom Hour Half Hour.
Dvojice Dumama + Kechou ve své hudbě přináší obrazy z mýtů a legend národa Xhosa, ale také výjevy ze současné situace nejen ve zdejším regionu, ale ve světě vůbec. Jde o zajímavý koktejl mytologie a reality, jemný akustický jazz obohacují folkové melodie, tribální rytmy i zajímaví hosté ze zahraničí, mezi něž patří například americká umělkyně Angel Bat Dawid.
Pozoruhodná je také tvorba měňavého kolektivu Spaza, který na volném freejazzovém základě nabízí vzdušnou epickou produkci navazující například na legendární Alice Coltrane či věhlasné Sun Ra Arkestra. Loňské album kolektivu Spaza, pojmenované UPRIZE!, je soundtrackem ke stejnojmennému dokumentárnímu filmu, který přináší příběh studentských demonstrací v Sowetu v roce 1976. Tato událost je obecně vnímána jako jeden ze zásadních milníků v boji za rovnoprávnost Jihoafričanů černošského původu. Podobně silné studentské demonstrace se odehrály také v roce 2017, aktuální vlny protestů se aktivně účastnila většina jazzových hudebníků. Změnilo se století i okolnosti, neklid v Jihoafrické republice ale neutichá.
Související
-
Mezinárodní den jazzu je svátkem svobody!
„Jazz je svoboda,“ řekl Thelonious Monk a stejně to vnímali i J.-P. Sartre, Miles Davis i Herbie Hancock. A téma svobody zazní i v ArtCafé k celosvětovému svátku jazzu.
-
Elektrizující fúze, album jako feministický manifest i hudební deník z karantény.
Music ArtCafé Elišky Vidomus přináší výběr z nových alb. Čeká vás hudba stylově těžko uchopitelná, trochu jazzová, ale sympaticky vybočující z žánrových mantinelů.
-
Afrika je hudební kolébka lidstva. Přesvědčte se o tom s Jiřím Moravčíkem
Vydejte se na poznávací cestu napříč africkým kontinentem od tradiční hudby po pop.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.