JAZZOVÉ KRAJE - George Haslam Goes to Czech

1. leden 2000
00184310.jpeg

Příjemný podvečer v Jazzových krajích vám přeje Miloš Latislav. Otevíráme je úryvkem ze společné improvizace pianisty Emila Viklického a britského barytonsaxofonisty George Haslama. Nahrávka vznikla během první Haslamovy návštěvy České republiky v Březnu roku 2002 - Viklický na ní používá také cembalo, ambientní zvuky v pozadí pak vytváří s pilou a fujarou Jaroslav Svítek, řečený Swetja.

Pořad je ovšem věnován hlavně britskému saxofonistovi Georgi Haslamovi a zároveň by měl být pozvánkou na nadcházející Festival FreeTime Praha 2004, jehož je Haslam iniciátorem. V další nahrávce s ním hrají muzikanti z Argentiny - altsaxofonista Pablo Ledesma, kontrabasista Mono Hurtado a bubeník Daniel Miguez.

00184311.jpeg

Improvizace s názvem Kool vznikla v Buenos Aires v roce 1995. Argentina je jednou ze zemí, kam George Haslam už téměř dvě desetiletí vyráží za dobrodružstvím improvizace s místními hudebníky. K dalším cílům jeho hudebních výletů patří Kuba, Maďarsko nebo Ukrajina a v posledních letech také Skandinávie a Česká republika. Krom toho občas koncertuje a natáčí i s kolegy z britské freejazzové a improvizační scény - třeba se sopránsaxofonistou Lolem Cohhillem nebo trombonistou Paulem Rutherfordem. Ještě o něco slavnějším Haslamovým kolegou byl předloni zesnulý americký pianista Mal Waldron. Z druhého alba jejich společných duetů s názvem Two New jsem vybral titul One for Steve. George Haslam tu hraje na svůj druhý nástroj tarogáto, který je dřevěnou obdobou sopránsaxofonu a pochází z Maďarska.

One for Steve - to je společné dílko George Haslama s tarogátem a Mal Waldrona u piana. Oním Stevem z názvu je bezpochyby sopránsaxofonista Steve Lacy, dlouholetý partner Mal Waldrona z jeho evropských let. Dalším hudebníkem, kterého George Haslam potkal při svých koncertních návštěvách Čech, je saxofonista Marcel Bárta, působící mimo jiné v kapelách Muff a Vertigo. V Pražském Jazz Clubu Železná vznikl v březnu 2002 jejich kratičký duet, nazvaný Muffins.

Dozněla společná improvizace George Haslama na baryton a Marcela Bárty na sopránsaxofon. Prvně jmenovaný se už za pár dní znovu objeví v Praze, aby vystoupil ve dnech 20. až 24. února na jazzově-improvizačním festivalu FreeTime Praha 2004 ve Vinohradském kavárenském divadle a ve Švandově divadle na Smíchově. Z Velké Británie s ním dorazí také trumpetista a křídlovkář Steve Waterman. Oba teď uslyšíte ve skladbě Retrato em Branco e Preto z loňského alba Latin from the North - hrají s nimi další Angličané, Robin Jones na berimbau a conga a Steve Kershaw na kontrabas, na sextet je doplňují bubeník Petter Svard a kytarista Mads Kjolby Olesen ze Skandinávie.

Barytonsaxofonista George Haslam a trumpetista Steve Waterman, které jste slyšeli ve skladbě dvojice Jobim-Buarque s názvem Retrato em Branco e Preto, jsou dvěma z několika zahraničních účastníků festivalu FreeTime Praha 2004, který začíná tento pátek ve Vinohradském kavárenském divadle. Myšlenka festivalu jako setkání improvizátorů z různých zemí vznikla během předchozích návštěv George Haslama v České republice. Praha se mu natolik zalíbila, že si ji vybral pro akci, spojenou s oslavou patnáctého výročí založení jeho labelu Slam - zároveň v průběhu festivalu oslaví George také své 65. narozeniny. Podobnou slavností byl v červenci 1999 Slamfest v Londýně. Tedy bylo značce Slam 10 let a z festivalových nahrávek vzniklo stejnojmenné 2CD. Uslyšíte z něj britský sextet Dreamtime v kolektivní improvizaci s názvem Unusual Gift, čili neobvyklý dar. Hrají Nick Evans, trombón, Jim Dvorak, trubka, Gary Curson, altsaxofon, Keith Tippett, piano, Roberto Bellatalla, kontrabas a Jim Le Baigue, bicí.

Dozněla improvizace sexteta Dreamtime z kompilace Slamfest, která vznikla v čase 10. výročí labelu Slam. Malá značka, kterou ze svého domova v britském Abingdonu nedaleko Oxfordu řídí barytonsaxofonista a hráč na tarogáto George Haslam, vydala během své dosavadní existence přes 80. titulů s nahrávkami z Anglie i mnoha jiných koutů světa. Řada z nich se dočkala velmi příznivého hodnocení v odborných kruzích. Na pražský FreeTime Festival, který bude mimo jiné oslavou patnáctiletého fungování značky Slam, pozval George Haslam také amerického pianistu Borah Bergmana - oba budou zanedlouho k slyšení také na albu The Mahout, které s nimi natočil ještě britský bubeník Paul Hession. K dalším hostům nadcházející akce patří estonský pianista Tonu Naisoo a po jeden den bude s festivalovými muzikanty improvizovat také Jiří Stivín. Toho si teď připomeneme ukázkou z jeho předloňského alba Cesty do hlubin hudební minulosti, nazvanou Cesta hvozdem. Jiří Stivín v ní hraje na klarinet a zobcovou flétnu, Alan Vitouš na perkuse, Hana Fleková na viola da gamba a další flétnistka Petra Noskaiová imituje hlas kukačky.

To byla Cesta hvozdem Jiřího Stivína, jednoho z účastníků Festivalu fREEtIME Praha 2004, který proběhne od 20. do 24. února ve Vinohradském kavárenském divadle a ve Švandově divadle na Smíchově - program a další informace o akci můžete najít na webové adrese freetime.freemusic.cz. K dalším hráčům, kteří se na festivalu objeví v různých kombinacích, patří i perkusisté Vladislav Sosna a Jaroslav Kořán, hráč na cello a violu da gamba Vojtěch Havel, zpěvačka a houslista Agnes Kutas nebo kytarista René Pařez. Nebudou chybět ani členové sestavy, která fungovala na zdejších pódiích s Georgem Haslamem zatím nejčastěji a 25. února se s ním vypraví jako FreeTime Quartet do pardubického Divadla 29: kytarista a hráč na fujaru a pilu Svíťa, Jozef Láska s baskytarou i kontrabasem a Petr Zimák za bicími - právě tuto čtveřici uslyšíte na závěr dnešního pořadu v improvizovaném Sagem Blues, natočeném v listopadu 2002 v Jazz Clubu Železná za účasti mexického pianisty Marka Aanderuda.

Nashledanou na fREEtIME festivalu nebo v dalších jazzových krajích se těší Miloš Latislav. Příště (23.3.2004): JIM BLACK a jeho hračka ALASNOAXIS

autor:Miloš Latislav