Jazzová snídaně: Bugge Wesseltoft New Conception Of Jazz - Live (2003)

r_2100x1400_vltava.png

Sobotní Jazzová snídaně přinese kolekci živých nahrávek norského pianisty, skladatele a producenta Bugge Wesseltofta a jeho souboru New Conception Of Jazz, vydanou v roce 2003 pod názvem Live. Wesseltoft se tímto projektem a založením vlastního labelu Jazzland stal průkopníkem takzvaného Nu Jazzu, v němž je obyvkle kombinována jazzová improvizace se zvuky a beaty klubové taneční scény. Na albu Live se v jedné skladbě objevuje jako host také kytarista John Scofield.

Tóny standardu Softly As In A Morning Sunrise v podání kvarteta Erika Dolphyho zahajují sobotní Jazzovou snídani s norským pianistou, skladatelem a producentem Bugge Wesseltoftem a jeho Novou koncepcí jazzu: připravena je kolekce jejich živých nahrávek, nazvaná jednoduše Live. Vyšla roku 2003 na značce Jazzland, kterou o šest let dříve založil sám Bugge Wesseltoft víceméně z nouze. Když tehdy se svou novou nahrávkou neuspěl u gramofirem, s nimiž dosud spolupracoval, vydal si album s odvážným názvem New Conception Of Jazz sám a neprohloupil. Desky, přinášející novátorskou fúzi jazzu s rytmy a zvuky elektronické taneční scény se po Evropě prodalo 40 tisíc kusů, Jazzland vzala do distribuce společnost Universal Music a Wesseltoft mohl začít vydávat i další kolegy z jazzové scény v domovském Oslo.

00271437.jpeg

Projekt NCOJ přitom pochopitelně neuložil k ledu. Po první desce přišly další studiové kolekce Sharing a Moving, pokračující s mírně obměňovanými sestavami v rozvíjení jazzové improvizace na rytmy a zvuky klubové scény - tento směr brzy získal stylovou nálepku Nu jazz. V roce 2003 vydal Bugge Wesseltoft s Novou koncepcí jazzu album Live, složené z živých záznamů evropských vystoupení v letech 2000 až 2002. Kapelník na obalu CD píše: "Na tomto albu nejsou žádné dohrávky nebo opravy. Jsem na něj hrdý, protože ukazuje náš koncept tvoření hudby, kdy jdeme na pódium pouze s elektronickým beatem jako základním prvkem písně. Na nás tak zůstává veškeré vytváření spontánní hudby a dobrého ducha. Říkám tomu Jazz". V roce 2004 vyšlo u Jazzlandu další studiové album New Conception Of Jazz, nazvané FiLM iNG, ale Jazzová snídaně je věnována CD Live.

V jeho prvním tracku, pojmenovaném Live At Amiens a natočeném v dubnu roku 2000, ovládá Wesseltoft fender piano a elektronické zvuky, sekundují mu Ingebrit Flaten s baskytarou, Anders Engen na bicí, Per Martinsen s vinyly a elektronikou a zvukový inženýr Paolo Vinaccia, který se vedle záznamu do dvou stop stihl věnovat ještě práci s efekty a perkusím. V následujícím Live In Cologne, natočeném ve stejné době, tedy v dubnu 2000, je sestava obdobná, jen s gramofony si tentokrát hraje Jonas Lonna a Ingebrit Flaten vyměnil baskytaru za kontrabas. Další dvě isntantní kompozice, Sharing Live In Paris a Lone Live In Paris, vznikly v červnu 2001 a oproti té předchozí je v sestavě jediná změna - na baskytaru a kontrabas tu hraje Marius Reksjo. Poté se vrací kontrabasista Igebrit Haken Flaten, aby společně s klávesistou Wesseltoftem, bubeníkem Wetlem Holtem, Jonasem Lonnou a Rickardem Gensollenem s perkusemi a elektronikou a zvukovým inženýrem Geirem Orstensjo rozjeli dvacetimunutový jam s kytaristou Johnem Scofiledem, natočený v prosinci 2002 a označený na CD jako Live At Bla. Závěrečná skladba Feel Good vznikla naživo v únoru 2000 pro pořad rozhlasového dýdžeje Gillese Petersona na BBC Radio 1. V triu s basistou Ingebritem Flatenem a bubeníkem Andersem Engenem hraje Bugge Wesseltoft na akustický klavír Steinway a zároveň ovládá elektronické rytmy a zvuky.

00271436.jpeg

Přejeme vám příjemné probouzení:)

Playlist:

Znělka: Softly As In A Morning Sunrise (Hammerstein/Romberg) 1.00 Eric Dolphy: The Illinois Concert (Blue Note 1999, USA)

Bugge Wesseltoft New Conception Of Jazz: Live. 1. Live In Amiens 11.13 2. Live In Cologne 10.16 3. Sharing Live In Paris 9.01 4. Lone Live In Paris 11.23 5. Live At Bla 20.46 6. Feel Good 7.10 (Jazzland Rec. / Universal Music 2003, Norsko)

www.jazzlandrec.com

www.buggewesseltoft.com

Spustit audio
autor: Miloš Latislav