Jazzová ochutnávka: Tom Vybíral Trio, Hot Line

02856155.jpeg

V Jazzové ochutnávce 28. března nás čeká dvojice našich souborů, s jakými se v tomto pořadu tak často nestýkáme.

První z nich, Tom Vybíral Trio, bychom mohli s jistou nadsázkou charakterizovat jako skupinu hudebníků, kteří získali vzdělání na renomovaných školách vážné hudby, kde dnes sami vyučují. Současně je však láká také otevřenost jazzové improvizace, která jim nabízí značně odlišný způsob hudebního vyžití - nejen v jiném druhu hudby, ale třeba i na jiném nástroji nebo v disciplině, kterou dnes na své škole přednášejí.

Tomáš Vybíral je občanským povoláním sólo-kontrabasista Pražského komorního orchestru a profesor klasického kontrabasu na Pražské konzervatoři, zakládající člen Mladota Ensemble Prague a sólista Sukova komorního orchestru. Vedle toho však jako protiváhu ke klasické hudbě hraje také jazz na bicí.

02856158.jpeg

František Krtička stihl za pouhé 3 roky vystudovat obor skladba a aranžování na Pražské konzervatoři, kde od září 2009 působí jako profesor stejného oboru. V tomto jazzovém triu hraje na klavír a vibrafon a získal za svou hru mnohá ocenění. Je také velmi vyhledávaným a uznávaným aranžérem. Celkově vytvořil přes 200 aranžmá pro vokální kvarteta, sbory, jazz comba, big bandy i symfonické orchestry.

Třetí člen souboru, basista Ondřej Štajnochr, je už dokonalý obojživelník. Studoval na Státní konzervatoři v Praze, na Konzervatoři Jaroslava Ježka, ale také na Dresdner Akademie für alte Musik. Je vyhledávaným partnerem našich špičkových jazzmenů a současně spolupracuje se soubory Musica Florea, Collegium 1704 a Dresdner Barock Orchester.

02856156.jpeg

Hudba tohoto jazzového tria s kombinací jemného vibrafonu a piana má něco z nálady Modern Jazz Quartetu, ovšem v poněkud jiné, dnešní, podobě a potvrzuje, že ve vývoji jazzu se nic neztratí.

Druhá skupina, Hot Line, rozvíjí na svém CD Storytelling docela jinou linku. Vznikla z jazzmenů, kteří hned po přelomu 1989 vycítili možnost využít aparátu i zahraničních styků PZO (tedy: podniku zahraničního obchodu) Artia a vytvořili u nás monumentální kombinát vydavatelství, klubu a festivalu. V historii našeho jazzu to bylo něco nevídaného a až nástup nečekaně plodné generace dnešních třicátníků spolu s vývojem ekonomických podmínek ledacos změnil.

Teď tu nastupuje jeden z tvůrců tohoto zvratu, dnešní pětapadesátník Jan Hála se třemi podstatně mladšími partnery ve dvou vlastních skladbách, které se zase tak moc neliší od produkce pánů profesorů, hledajících vlastní cestu k jazzu.

I to, co se odehrává na naší vlastní scéně, může být docela zajímavé a poučné.