Jay a Mlčenlivej Bob vrací úder

10. duben 2002

Máte pocit, že tvrdých komedií s ostrým nožem satiry je málo? Pak jste zcela jistě neviděli nejnovější počin Kevina Smithe, kde se filmová realita, herci a režiséři, slavné idoly, komiksové kulty, homosexuálové a opice a samotní tvůrci shazují v tak šíleném tempu, že by byla škoda se do kina nezajít podívat.

Fascinující způsob, jakým si překladatel poradil s kulometným rozptylem (nejen) slovíčka "fuck", je prvním výraznějším průvodcem nového filmu Kevina Smithe, čestného doktora na illinoiské univerzitě. Z jeho režisérské filmografie nejvíce utkvěly v paměti Clerks, Hledám Amy anebo předposlední Dogma o ďáblech, kteří demolují křesťanskou nauku a životy obyčejných lidí. Kevin Smith není jedním ze Spielbergů, Lucasů, Zuckerů nebo Levinsonů, Kevin Smith je od přírody svůj a podobně jako Woody Allenovi se mu podařilo natáčet filmy, jaké sám uzná za vhodné. Satira, sarkasmus, parodie, zesměšňování, odkazy a nabourávání všech kultovních proudů od náboženství až po herecké idoly jsou základním scénářem Jaye a Mlčenlivýho Boba, dvou postav přítomných v každém Smithově filmu. Jejich nejnovější dobrodružství bohužel vychází z americké filmové kultury uplynulých třiceti let a pro diváky bez obsáhlé znalosti americké produkce budou narážky nepochopitelné a jediný vtip zůstane právě v tom slovíčku "fuck". Opakuje se dvě stě dvacet osmkrát.

Hrdinové se připravují na start a jedou přitom na kole - připomíná vám to něco?

Příběh je jednoduchý: Jay a Mlčenlivej Bob (nemluví, ale němý není) jsou tak ubohá individua, že podle jejich naprosto neheroického života vznikl komiks. Ve chvíli, kdy se v Hollywoodu začíná podle komiksu natáčet film, vyráží dynamické (ve stupiditě) duo z New Jersey do Los Angeles s jediným cílem: zastavit natáčení a získat autorský honorář za použití jejich postav. Ještě v New Jersey se na internetové stránce nápadně podobné Aint it Cool News dozvídají, co si o nich lidé myslí, a do seznamu úkolů zařadí očištění svého jména před celým světem. Smith si zcela zřejmě řeší vlastní komplexy z pospolité internetové komunity, jejíž členové se nezmůžou na nic konstruktivního a připravované filmy jen hloupě kritizují. Smith v podstatě dělá to samé s již natočenými idoly americké filmařiny. Sice vtipně zostudí Charlieho andílky (že stejně o ničem jiném než o těch sexy holkách to nebylo) a pravděpodobně celé desítky jiných filmů, ale jediný efekt vtipu je ve zlehčování již úspěšných snímků. Na obdobném principu funguje slavná matrixová scéna ve Shrekovi - úplně zbytečná, ale vystřelí si z všeobecně uznávaného snímku a není nic vtipnějšího (a sociálnějšího) než se smát zostouzení krále. Ovšem na své osobní modly, díla režisérů Lucase a Spielberga, se Smith dívá s posvátnou úctou a E.T. Mimozemšťana, Hvězdné války nebo Marka Hamilla a Carrie Fisherovou bere v porovnání s ostatními do velmi jemných rukaviček. Hamill se po dlouhé době objevuje v přímém spojení se svojí nejslavnější postavou a šermuje laserovým mečem stejně jako kdysi a mimo jiné ve filmu propůjčil hlas mluvícímu psovi Scooby-Doo ze slavných "Akt-X pro děti". Samotný Jason Mewes (Jay) a Kevin Smith (Mlčenlivej Bob) hrají příšerně, ale film naštěstí nestojí na hereckých výkonech.

Kočky v latexu, hrdinové myslí přesně na jedinou odhadnutelnou věc

Smith ale musí mít něco víc do sebe, než je kouření marihuany, nadávání a ztrapňování. Řádka slavných hereckých osobností, které se ve filmu objeví sami za sebe, napovídá, že hollywoodská kola už pomalu skřípou a většina slavných hereckých osobností a filmařů nebere Mekku filmového průmyslu příliš vážně. Ben Affleck s Mattem Damonem excelentně zparodují sami sebe; režiséři Gus Van Sant a Wes Craven se projeví jako nekompetentní osoby a Chris Rock jako největší černý rasista pod filmovým sluncem neboli Chaka Luther King; Jason Biggs; Sean Scott a Shannon Elisabethová zase zvesela předvedou, jaké blbce hráli ve filmu Prci, Prci, Prcičky; celosvětové homosexuální obyvatelstvo rozhodně nepřijde zkrátka; komiksový svět je zastoupený ve větší než malé míře a tak dále. Největší zásilku negativních emocí obdrželo studio Miramax, v němž se finální scény odehrávají, a to nejen jako největší odběratel drog v Hollywoodu, ale také jako nejhrůznější zfalšovaná realita.

Affleck ve vedlejší roli

Je pravda, že si Smith nebere servítky. Otázka je, do jaké míry je ještě takový přístup aktuální a opravdu vtipný - komedií s podobným tématem tu bylo již hodně, namátkou Trhák pana Bowfingera a v literatuře prattchetovské Pohyblivé obrázky. Továrna na filmy je tu už příliš dlouho a vytvořila vlastní legendy, mýty, pověsti a všechny takzvané zákulisní praktiky dostaly podobu všeobecně tolerovaných tahanic, o kterých s chutí píší bulvární plátky. Bahnitost námětu je v inteligentním a vtipném balicím papíru a byla by chyba předpokládat, že své mozky zašpiníte dalším feťáckým/puberťáckým filmem. Konečně: vždyť Hollywood i internetové zlolajné jazyky si o to už dlouho říkají. Proč ten internet? Jednoduché vysvětlení: přečtěte si jakoukoliv diskusi na serveru www.aintitcool.com a pak zajděte na Jay a Mlčenlivýho Boba - zejména konec, včetně závěrečných titulků, stojí za to.

Smith a Mewes za kamerou

Související odkazy: oficiální stránka

Jay a Mlčenlivej Bob vrací úder (Jay and Silent Bob Strikes Back, USA 2001)

Hrají: Kevin Smith (Mlčenlivej Bob), Jason Mewes (Jay), Carrie Fisherová (jeptiška), Mark Hamill (Drtikul/Scooby-Doo), Seann William Scott (Brent), Jason Biggs (Bluntman), Ben Affleck (Holden McNeil), Matt Damon, Chris Rock (Chaka Luther King), Gus van sant, Wes Craven a další;

Scénář: Kevin Smith;

Hudba: P. J. Harvey;

Kamera: Jamie Anderson, Billy Clevenger;

Režie: Kevin Smith; 104 minut, titulky

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.