Jaroslav Horejc věnoval mé prababičce sošku. Zaujalo mě to, a tak jsem začal jeho díla sbírat, říká Tomáš Hejtmánek

1. prosinec 2020

Lásku k umění zdědil po svých předcích, pěstil ji při studiích restaurátorství na Akademii výtvarných umění a přetavil ji v založení soukromé galerie a aukční síně Arthouse Hejtmánek. Říká, že inspirací je mu profesionalita slavných aukčních domů Sotheby´s a Christie´s, a do svého byznysu postupem času zapojil i manželku a čtyři děti. Hostem Markéty Kaňkové byl ve Vizitce Tomáš Hejtmánek.

Tomáš Hejtmánek je milovníkem renesance, manýrismu a rudolfinské Prahy, ale také secese. Do tohoto období částečně spadá i dílo sochaře Jaroslava Horejce, předního představitele českého art deca, který se stal Hejtmánkovým osudem. Jeho tvorbu totiž začal sbírat už jako školák. „Stalo se to vlastně náhodou. Jedinou věc, kterou jsme od něj doma měli, byla soška. Věnoval ji mé prababičce, které se trochu dvořil, což mě zaujalo. Začal jsem se o něj víc zajímat a od té doby je to moje velká vášeň,“ vysvětluje.

Arthouse Hejtmánek, Hejtmánkovi

Hejtmánkova kolekce Horejcových děl nyní čítá mnoho skic a kreseb, ale také zhruba tři až čtyři stovky soch a mramorový krb s tepanou mříží. Spolu s dalšími předměty soukromé sbírky je má schované doslova kde se dá. Jedním z jeho snů je ale vybudovat galerii či muzeum věnované pouze Horejcovi.

Umělecká řemesla a nábytek v aukcích táhnou

V současné době Hejtmánek vkládá síly hlavně do on-line aukcí. Důraz klade nejen na klasické drahé obrazy od velkých jmen, ale i na méně známé autory, umělecká řemesla a nábytek.

Arthouse Hejtmánek, zahrada

Právě o tento „sortiment“ je, jak ve Vizitce řekl, v koronavirové době mezi účastníky aukcí větší zájem než dřív. „Na on-line aukcích jsou věci i od pěti set korun, můžeme tak oslovit studenty a začínající sběratele. Přes on-line aukce se umění dostalo k řadě lidí, které jsme před tím neznali, a tato tendence pokračuje.“ Sám Tomáš Hejtmánek je přitom zastáncem nákupu srdcem: důležité podle něj je, aby si lidé na trhu s uměním pořizovali hlavně to, čím chtějí být obklopení. Takhle podle něj vznikala i řada slavných sbírek.

Arthouse Hejtmánek, předaukční výstava

Tomáš Hejtmánek ve Vizitce mluvil o tom, jak přesně on-line aukce probíhá, i jak moc je reálné, aby nadcházející prosincová dražba skončila tak velkým úspěchem, jakým byl loňský prodej obrazu Akce I (Vajíčko) od Mikuláše Medka. Dražit se sice bude i „jeden magický“ obraz od Jana Zrzavého, na Medka se ale aukční síni podařilo nalákat dva srdcové sběratele, a proto se celková částka nakonec vyšplhala na 57 milionů korun. To je rekordní částka za poválečného autora.

Medek se tehdy společně s dalšími desítkami děl dražil na Hejtmánkově zahradě ve čtvrti Bubeneč a adrenalin prý atakoval maximum i přesto, že nad Prahou se přehnala průtrž mračen. Sám přitom největší vzrušení zažívá u dražby díla Jaroslava Horejce. „Se syny jsme šli pro jednu věc do konkurenční aukční síně. Limit jsem měl tři sta tisíc korun, a tak to nakonec dopadlo. Ve finále si ale dražbu vzali na starost právě synové a řekli, že to přeci musíme vzít,“ usmívá se Hejtmánek.

Arthouse Hejtmánek, předaukční výstava

K umění se dostal přes rodiče – výtvarníky, sám pak studoval restaurování malířských děl. Stejně tak ho ale bavilo kreslit. „Děti se mě ptají, kdy tatínek zase začne malovat. Neměl jsem na to v poslední době čas, ale doufám, že zase budu,“ konstatuje. Právě jeho děti jsou mu oporou nejen v tuzemském byznysu: syn Tomáš, jinak student kulturní antropologie, vyrazil do Ameriky dražit pro jednoho z klientů obraz Akce II (Vlna) od Mikuláše Medka. Vedl si prý skvěle a do Evropy se vrátil s kořistí. Obraz se tak po více než šedesáti letech dostal zpět do české sbírky.

Spustit audio