Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy se vrací na prkna Národního divadla

22. březen 2018

Výlety páně Broučkovy jsou jedinou operou Leoše Janáčka, která měla světovou premiéru v Praze, a to v roce 1920. Národní divadlo uvádí zbrusu novou inscenaci, pod kterou jsou podepsáni dirigent Jaroslav Kyzlink a režisérka Sláva Daubnerová.

Opera Výlety páně Broučkovy vznikla jako absurdní burleska o chronických morálních neduzích českého člověka nebo možná lépe - človíčka. Jeho diagnózu nejprve s notnou dávkou ironie a satiry popsal básník a prozaik Svatopluk Čech ve svých slavných „broučkovských“ novelách z let 1888 až 1889. Po něm se námětu ujal Leoš Janáček a opatřil ho stejně satiricky a ironicky vybroušenou hudbou. Dílo má podtitul „operní bilogie“ a podle slov dirigenta Jaroslava Kyzlinka je nutné - i z hlediska hudebního vnímání - právě slovo bilogie podtrhnout, protože se de facto jedná o dvě díla zarámovaná Broučkovými návraty na pražskou Vikárku.

„Po Pastorkyni z roku 1908 hledal Janáček dlouho námět pro další operu. Nakonec se rozhodl pro tuto satiru a napsal Výlet pana Broučka do Měsíce. Tato opera existuje samostatně. Pak uplynulo 10 let, kdy Janáček byl Otakarem Ostrčilem inspirován, aby reflektoval vznik nového státu, tak připsal druhý Výlet pana Broučka do 15. století. Mezi těmi dvěma operami je skutečně velký rozdíl, nejen co se týče hudební řeči a libreta, ale i použitých kompozičních postupů. Kdybych to měl zestručnit, tak celý Výlet pana Broučka na Měsíc je nádherný surrealistický valčík, plyne to v něžném nadlehčeném tanečním rytmu, v husitském obraze pak uslyšíme varhany, zvony. Instrumentace, jak to u Janáčka bývá, je neobvyklá, ale velmi barvitá,“ říká Jaroslav Kyzlink.

Janáčkovu operu Výlety páně Broučkovy v pražském Národním divadle inscenuje slovenská režisérka Sláva Daubnerová. „Pro mě je ta opera nesmírně současná. Rozhodla jsem se ji nezasazovat do současnosti, ale bylo mojí velkou tužbou, aby to v divákovi evokovalo věci, která nás obklopují.“

pan Brouček

V roli Matěje Broučka se představí sólista Národního divadla, tenorista Jaroslav Březina „Pro mě je to geniální věc plná lidskosti, citů a všeho, co divák potřebuje. Pravda je, že rozsahově pěvecky tam nejsou vrcholy a krajní polohy, ale je tam hodně technicky složitých věcí. Studuji Broučka už velmi dlouho, dělám už třetí inscenaci, a přestože jsem na něm pracoval už dřív, stejně jsem se musel učit od začátku celou roli znovu. Jsou tam všechny ty harmonie skryté, neúplné, Janáček prostě nepsal typicky. Zajímal se hlavně o řeč, a z toho potom rozvíjel svoji hudební linku.“

V dalších rolích se představí Alžběta Poláčková, Martin Šrejma, František Zahradníček, Jiří Sulženko a Roman Janál. Na inscenaci spolupracovali také scénograf Pavel Borák, kostýmní výtvarnice Simona Vachálková, designéři Erika Bartoš a Daniel Tesař a sbormistr Martin Buchta.

autor: Daniel Jäger
Spustit audio