Jana Rush natočila intenzivní deníkovou desku, která ukazuje cestu z deprese
Aktuální album chicagské producentky Jany Rush se sice obejde bez vokálů a beze slov, přesto ale mluví zřetelným jazykem. Pomocí jednoho konkrétního příběhu popisuje specifika světa, ve kterém se spojuje sociální nerovnost a psychické potíže s kreativitou a odvahou vytáhnout na světlo ty nejhlubší emoce.
Chicagská producentka Jana Rush už od dětství usínala s uchem přilepeným na rádiu a noc co noc vstřebávala tehdy aktuální hudební trendy tak intenzivně, až nakonec sama skončila jako rádiová DJka – a to už v deseti letech. V polovině devadesátých let jako teenagerka pomalu pronikala do tehdy rostoucí footworkové a jukové scény a na koleně komponovala tracky vycházející z techna, acid housu nebo jungle. Osobní a finanční situace ji ale donutila načas se vzdát hudby a živit se jako chemička, záchranářka nebo hasička.
Znovu se vrátila na konci minulé dekády. Juke mezitím vyrostl z lokálního tanečního a hudebního subžánru v celosvětový fenomén a o frenetických beatech a nahrubo nasekaných vokálních samplech se s nadšením referovalo ve všech velkých hudebních médiích. Jana Rush ale nikdy do jukové scény nezapadla. Na aktuální desce Painful Enlightment sice využívá některé žánrové postupy, ještě víc jich ale ohýbá a boří.
Ve výsledku tak předkládá dobrodružné, emočně intenzivní a v něčem bolestně upřímné album, které na základech z juku, jazzu a improvizace staví podrobný deníkový záznam stavů, kterými procházela v posledních letech: mapuje depresi a sebevražedné myšlenky, zároveň ale přináší naději podepíranou kreativitou.
Související
-
Jak zní vzpomínky? Hudba labelu Clay Pipe Music je jako cestovní deník bez velkých příběhů
Jiří Špičák představuje hudbu londýnského labelu Clay Pipe Music. Připomíná mapy a cestovní deníky, zároveň vyplňuje mezeru mezi folkem, komorní hudbou a ambientem.
-
Skladatelka Caterina Barbieri cedí emoce přes syntezátory
Caterina Barbieri na jaře přišla s nestandardní deskou Fantas Variations, která přináší soubor zdánlivě nesouvisejících variací na jednu z jejích starších kompozic.
-
Producent Andy Stott se vynořil nad hladinu s novou podobou svého zvuku
Anglický producent Andy Stott od začátku své kariéry čerpá z tradic ostrovního techna, dubu i jungle. S každou další nahrávkou se zároveň stále přibližuje vlastnímu zvuku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.