Jan Vedral: Pro strýčka příhodu

6. únor 2018

Co se skrývá ve sklepeních honosných vil a o čem vypovídají odposlechy pořizované estébáckými metodami? Jaké dědictví přebírá dnešek po generaci budovatelů krytů studené války? Generační drama, jehož nadsázku skutečnost doběhla, poslouchejte on-line do 12. února 2018. Staré rozvědčíky hrají Ladislav Mrkvička a Pavel Rimský, reemigranta Ivan Řezáč, jeho komplice Ondřej Brousek, dvě emocionálně vypjaté ženské role Taťana Medvecká a Magda Borová.

Známý rozhlasový autor Jan Vedral v rozhovoru pro Týdeník Rozhlas svou hru v roce 2015 představil takto:

Strýček příhoda ukazuje, jak nereflektovaná minulost deformuje život naší pospolitosti nejen na společenské, ale i na té rodinné úrovni. Zapíraný syn bývalého estébáka se po letech v emigraci vrací do Čech, aby se domohl dědictví po své matce a vypořádal se se svým otcem. A nachází otce – rozvědčíka, sice již v penzijním věku, ale pilně s exsoudruhy pracujícího pro sekuritní agenturu, zabývající se mimo jiné odposlechy, a objevuje matčinu vilu, kterou tento stavitel protiatomových krytů proměnil v bunkr, ve kterém se skrývá ohavné tajemství.

Taťána Medvecká

Ve většině svých rozhlasových textů (Urmefisto, Delfy, Ve skladišti mé hlavy, Dabér, Jackson, seriál Xaver) se Vedral nutkavě obírá společenskými tématy. Hra Pro strýčka příhodu byla původně napsána pro vyzývatelskou autorskou soutěž k 90. výročí ČRo, která chtěla povzbudit autory právě k dramatické reflexi nedávné minulosti a současnosti.

Skica, která odešla do soutěže, v ní neuspěla, a autor dnes soudí, že právem. „Na základě důkladných analytických připomínek tehdejší šéfdramaturgyně K. Žantovské a rozhlasového dramaturga H. Pekárka jsem hru radikálně přepracoval. Prvotní neúspěch, který ukázal, že jsem nedokázal jasně sdělit to, co jsem měl na mysli, a čas textu – doufám – prospěly.“

03076262.jpeg

Autor je přesvědčen i o tom, že dnešek hru, původně myšlenou jako nadsázka, doběhl:

Když jsem před lety text koncipoval, koho by napadlo, že se naše politika začne dělat ne demokratickou diskusí, ale vynášením odposlechů a fízlováním? Že se estébáctví etabluje nejen ekonomicky, ale i politicky a začne se bezostyšně domáhat nejen pardonu, ale dožadovat i uznání? Tehdy mě inspirovaly materiály o Honeckerově krytu, který pro svou věrchušku zbudovali soudruzi z NDR. A dnes, jak se dočítám, staví se u Českého Brodu rezidenční apartmánový kryt pro boháče. Zdá se mi, že do marasmu, z nějž jsme se v devadesátých letech s jejich étosem snažili vybřednout, zapadáme zase až po nos.

Osoby a obsazení: Ing. Josef Pátek, major ve výslužbě (Ladislav Mrkvička), Petr Rosák, plukovník ve výslužbě, jeho nadřízený (Pavel Rímský), Veronika Pátková, jeho druhá manželka (Taťjana Medvecká), Alexander, jeho syn z prvního manželství (Ivan Řezáč), Jana Pátková, dcera Josefa a Veroniky (Magdaléna Borová) a Jakub, vysokoškolák bez stálého zaměstnání (Ondřej Brousek)

Hudba: Ondřej Gášek
Dramaturgie: Hynek Pekárek
Režie: Petr Mančal

Natočeno v roce 2015.

autoři: Martin Velíšek , Tvůrčí skupina Drama a literatura
Spustit audio

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.