Jan Burian: Rekonstrukce přiblíží Státní operu k její původní podobě

Národní divadlo Praha
Národní divadlo Praha

Pražské Národní divadlo dnes slavnostně zahájí svou 135. sezonu. Umělecké soubory pražského Národního divadla připravují pro nadcházející sezonu 21 premiér, přičemž na repertoáru zůstane 56 stávajících inscenací.

Národní divadlo ale v současné době také řeší rekonstrukci budovy Státní opery nebo části Anenského kláštera. A stále trvá také stávková pohotovost části souboru opery.

O těchto a dalších tématech se s ředitelem Národního divadla Janem Burianem bavila Veronika Štefanová.

V únoru loňského roku jste vypsali výběrové řízení na dodavatele opravy budovy Státní opery. Generální rekonstrukce začala v březnu letošního roku. Můžete zrekapitulovat zásadní části oprav?

Rekonstruujeme všechny sítě, celá budova se tedy musí rozkopat. V důsledku toho dochází k dalším rekonstrukcím. Další důležitou částí je rekonstrukce kompletní jevištní technologie, rekonstrukce celého zázemí jak historické budovy, tak provozní budovy. Rekonstruujeme celé hlediště, dojde také k výměně skleněné fasády, která míří na Vinohrady. Divadlo bude skoro nové. Základní záměr směřuje k tomu, abychom veřejnosti a divákům vrátili divadlo v takové podobě, v jaké bylo postaveno při svém vzniku.

02422792.jpeg

Délka oprav byla plánovaná na 27 měsíců. Teď se opravuje půl roku. Vypadá to, že se termín stihne?

Byl jsem na kontrolním dnu ve Státní opeře. Nejsou zatím žádné signály, že by se termín neměl dodržet. Počítáme s tím, že zahájíme provoz ve Státní opeře na začátku sezony 2019/2020

03820517.jpeg

Jak se finančně a organizačně vyrovnáváte s hostováním souboru Státní opery mimo jejich domácí scénu, tedy v hudebním divadle Karlín?

To je nejnáročnější úkol. Nejen, že hostujeme v hudebním divadle v Karlíně, a to nejenom opera a balet. Museli jsme také proměnit celou strukturu repertoáru a premiér ve všech divadelních scénách Národního divadla. Všechny soubory se této situaci musely přizpůsobit, částečně hrají méně, částečně mají premiéry v jiných termínech. Hraje se více na Nové scéně. Je to obrovská logistická akce. Jsme pyšní na to, že provoz běží normálně, dokonce nám i relativně soupá návštěvnost a tržby. V tomto režimu budeme pokračovat až do konce sezony 2018/2019.

Hurá do školy! A sluchátka s sebou

Škola, první školní den

Tematický písničkový výběr nejen pro studenty všech věkových kategorií sestavil Michael Kyselka.

Dovolte mi, abych se zeptala na situaci kolem stávkové pohotovosti. Zhruba 60 sboristů Opery Národního divadla v Praze vyhlásila začátkem června stávkovou pohotovost. Směřují vaše společná jednání k dohodě o kolektivní smlouvě?

Problém je rozsáhlejší. V Národním divadle působí osm nebo devět odborových organizací. Se všemi máme domluvenou kolektivní smlouvu. Kromě toho domlouváme přílohy kolektivní smlouvy, které řeší pracovní podmínky pro jednotlivé umělecké profese. Tam jsme domluveni s činohrou, s oběma orchestry, baletem. Požadavky vedení odborové organizace souboru Národního divadla jdou podle našeho mínění nad rámec zákoníku práce, tzn. my nic takového podepsat nemůžeme. Také by ohrozily umělecký provoz. Požadují méně zkoušek, srovnávají se s orchestrem. Zatím jsme si úplně nevysvětlili, že orchestr nemá jevištní zkoušky. Protože členové orchestru nehrají v kostýmu na jevišti. Přesto si ale myslím, že většina členů sboru je rozumných a nevidím důvod, abychom se nedomluvili.

Čtěte takéPetr Fischer, šéfredaktor Českého rozhlasu Vltava, filozof a novinář

V loňském roce jste získali budovu Themosu. Jakým způsobem ji teď využíváte? Čeká ji ještě nějaká rekonstrukce?

V této chvíli je využívána Operou. Sídlí tam správa, nástroje, budou tam uloženy kostýmy. Slouží k tomu, abychom mohli fungovat během rekonstrukce Státní opery. V tomto roce připravujeme studii proveditelnosti na kompletní rekonstrukci Nové scény. Chtěli bychom z ní konečně vybudovat divadlo. Rádi bychom tam vybudovali regulérní scénu, která bude určena pro soudobý repertoár.

V prosinci uplynulo 7 let od založení Mecenášcého klubu Národního divadla. Jak získáváte mecenáše do svého klubu? Máte nějaké příklady z praxe?

Máme spoustu dobrých příkladů z praxe. Především musíte dělat dobré divadlo, aby se o něj mecenáši zajímali. Také posilujeme společenský a kulturní význam značky Národní divadlo. Divadlo není jen místem, kam se chodí večer, ale veřejnost už ví, že máme spoustu jiných programů, například pro děti, mládež, pořádáme studijní workshopy. Snažíme se být otevřenou kulturní institucí. Mecenáši mají mecenášké výhody, stávají se členem velké rodiny Národního divadla, mají přístup do zákulisí. Také se s námi mohou podívat do zahraničí na představení a srovnat naši práci s Vídní nebo Londýnem. Je to program, který nabízí bohatý kulturní život každému členovi.