Jan Bartoš, přední český klavírista a umělecký ředitel Prague Music Performance

25. srpen 2014

V pondělí 25. srpna byl hostem pořadu Telefonotéka přední český klavírista Jan Bartoš. Svou koncertní kariéru zahájil velmi brzy a ihned na sebe upoutal pozornost svým mimořádným talentem, který postupně rozvíjel na Gymnáziu Jana Nerudy s hudebním zaměřením a AMU v Praze pod vedením Martina Ballýho a Miroslava Langera.

V roce 2005 získal stipendium na Královské konzervatoři v Amsterdamu, následně byl v letech 2008-2009 stipendistou na Manhattan School of Music v New Yorku a svá postgraduální studia v USA zakončil na University of Cincinnati College-Conservatory of Music.

V letech 2011-2013 studoval v rámci doktorandského studia na AMU v Praze ve třídě prof. Ivana Moravce a během svých studií také absolvoval master classes s významnými umělci jakými jsou např. Alfred Brendel, Leon Fleisher, Vladimir Ashkenazy a další.

Dnes Jan Bartoš patří k nejvýraznějším představitelům mladé generace pianistů. Je držitelem prestižních ocenění a stipendií a vítězem mnoha zahraničních soutěží, mj. čtyř soutěží v New Yorku – Mieczyslaw Munz Competition, Zaslavsky-Koch Competition, American Protégé a Peter S. Reed Award, dále Rotary Musikforderpreis v německém Norimberku a Concertino Praga v České republice.

Už ve svých čtrnácti letech debutoval pod záštitou Josefa Suka ve Dvořákově síni Rudolfina, kde přednesl s Jiřím Bělohlávkem a Pražskou komorní filharmonií Mozartův Klavírní koncert A-dur. O rok později následoval jeho debutový recitál pod patronací České filharmonie.

Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina vystoupil pod záštitou Josefa Suka také v roce 2000 v sólovém partu Griegova Klavírního koncertu a-moll společně s dirigentem Jaroslavem Krčkem a Pražskou komorní filharmonií. To byly samotné začátky v Čechách…

V roce 2009 debutoval v New Yorku v Beethovenově Koncertu pro klavír a orchestr Es – dur s Manhattan Philharmonia pod taktovkou Kennetha Kieslera. Ve stejném roce absolvoval sólová vystoupení v Carnegie Hall, na Juilliard School a Rockefellerově univerzitě v New Yorku. V minulých letech se představil např. dvěma recitály na Chopinově festivalu na Mallorce, nebo jako sólista Pardubické komorní filharmonie v rámci turné po Španělsku.

Z poslední doby jmenujme jeho vystoupení s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka ve Dvořákově síni pražského Rudolfina z května 2013, kdy provedl Mozartův Koncert pro klavír a orchestr d moll. Úspěch mu o měsíc později přinesl opětovné pozvání České filharmonie během slavnostního benefičního koncertu na podporu lidí zasažených povodněmi.

Jan Bartoš svou energii nevěnuje pouze klavíru a přípravě na své koncerty. Je zároveň zakladatelem a uměleckým ředitelem Prague Music Performance - mezinárodního festivalu a institutu, v jehož rámci probíhají koncerty i interpretační kurzy sólové hry i komorní hudby. Mezi významnými hosty PMP byli v poslední době například legendární Alfred Brendel a Leon Fleischer nebo ze zcela jiného soudku – jeden z hlavních představitelů alternativní rockové scény Thurston Moore.

Témat k rozhovoru bylo mnoho a potěšila především všechny milovníky klavíru, ale také velkých dálek, protože velká část povídání se věnovala zahraničnímu působení Jana Bartoše. Nemohli jsme vynechat ani vzpomínky na významné osobnosti.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

Karel Klostermann Ze světa lesních samot

Ze světa lesních samot

Koupit

Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.