Jan Bartoš, přední český klavírista a umělecký ředitel Prague Music Performance

03189199.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03189199.jpeg

V pondělí 25. srpna byl hostem pořadu Telefonotéka přední český klavírista Jan Bartoš. Svou koncertní kariéru zahájil velmi brzy a ihned na sebe upoutal pozornost svým mimořádným talentem, který postupně rozvíjel na Gymnáziu Jana Nerudy s hudebním zaměřením a AMU v Praze pod vedením Martina Ballýho a Miroslava Langera.

V roce 2005 získal stipendium na Královské konzervatoři v Amsterdamu, následně byl v letech 2008-2009 stipendistou na Manhattan School of Music v New Yorku a svá postgraduální studia v USA zakončil na University of Cincinnati College-Conservatory of Music.

V letech 2011-2013 studoval v rámci doktorandského studia na AMU v Praze ve třídě prof. Ivana Moravce a během svých studií také absolvoval master classes s významnými umělci jakými jsou např. Alfred Brendel, Leon Fleisher, Vladimir Ashkenazy a další.

Dnes Jan Bartoš patří k nejvýraznějším představitelům mladé generace pianistů. Je držitelem prestižních ocenění a stipendií a vítězem mnoha zahraničních soutěží, mj. čtyř soutěží v New Yorku – Mieczyslaw Munz Competition, Zaslavsky-Koch Competition, American Protégé a Peter S. Reed Award, dále Rotary Musikforderpreis v německém Norimberku a Concertino Praga v České republice.

Už ve svých čtrnácti letech debutoval pod záštitou Josefa Suka ve Dvořákově síni Rudolfina, kde přednesl s Jiřím Bělohlávkem a Pražskou komorní filharmonií Mozartův Klavírní koncert A-dur. O rok později následoval jeho debutový recitál pod patronací České filharmonie.

Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina vystoupil pod záštitou Josefa Suka také v roce 2000 v sólovém partu Griegova Klavírního koncertu a-moll společně s dirigentem Jaroslavem Krčkem a Pražskou komorní filharmonií. To byly samotné začátky v Čechách…

V roce 2009 debutoval v New Yorku v Beethovenově Koncertu pro klavír a orchestr Es – dur s Manhattan Philharmonia pod taktovkou Kennetha Kieslera. Ve stejném roce absolvoval sólová vystoupení v Carnegie Hall, na Juilliard School a Rockefellerově univerzitě v New Yorku. V minulých letech se představil např. dvěma recitály na Chopinově festivalu na Mallorce, nebo jako sólista Pardubické komorní filharmonie v rámci turné po Španělsku.

Z poslední doby jmenujme jeho vystoupení s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka ve Dvořákově síni pražského Rudolfina z května 2013, kdy provedl Mozartův Koncert pro klavír a orchestr d moll. Úspěch mu o měsíc později přinesl opětovné pozvání České filharmonie během slavnostního benefičního koncertu na podporu lidí zasažených povodněmi.

Jan Bartoš svou energii nevěnuje pouze klavíru a přípravě na své koncerty. Je zároveň zakladatelem a uměleckým ředitelem Prague Music Performance - mezinárodního festivalu a institutu, v jehož rámci probíhají koncerty i interpretační kurzy sólové hry i komorní hudby. Mezi významnými hosty PMP byli v poslední době například legendární Alfred Brendel a Leon Fleischer nebo ze zcela jiného soudku – jeden z hlavních představitelů alternativní rockové scény Thurston Moore.

Témat k rozhovoru bylo mnoho a potěšila především všechny milovníky klavíru, ale také velkých dálek, protože velká část povídání se věnovala zahraničnímu působení Jana Bartoše. Nemohli jsme vynechat ani vzpomínky na významné osobnosti.