Jakub Felcman, scenárista, producent a publicista

02969684.jpeg

Do vltavského studia přišel tentokrát scenárista, dramaturg a filmový organizátor Jakub Felcman. Dá se říct, že na co kdy sáhl, to se mu povedlo. Ať už šlo o festivaly (Fresh Film Fest, Ostrava Kamera Oko), scénáře (například Příliš mladá noc), dramaturgii (Vlk z Královských Vinohrad) nebo odborné studie (Od snové novely k Eyes Wide Shut. Kubrickova adaptace Schnitzlera scenáristickým pohledem).

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Jakubova činnost je spjatá s filmem, i když se původně připravoval na dráhu matematika. Jak říká, můžou za to jeho rodiče, oba matematici. „S filmem to byla vlastně náhoda,“ vzpomíná. A jak už to bývá, byl u toho jeden osvícený středoškolský učitel.

Pak už to šlo ráz na ráz: strýcova promítačka s animovanými snímky, návštěvy kin (Jakubovy první biografy byly v Praze na Kačerově a v Jablonném nad Orlicí), filmová periodika a knihy, FAMU… Jakub se dostal k několika zásadním filmovým projektům, začal psát a taky pořádat různé filmové akce. Fresh Film Fest už dnes neexistuje, zato kameramanský festival Ostrava Kamera Oko jede a má stále větší prestiž. „Stavba a báseň – to bylo kdysi heslo poetistů. Když jsem poprvé přijel do Ostravy, první, co mě praštilo do hlavy, bylo právě tohle heslo,“ vybavuje si. Kameramanská práce je podle něj přesným vyjádřením tohoto hesla.

V Telefonotéce se Jakub vyjádřil i k současným sporům kolem digitalizace českých filmů. Tedy – vlastně se nevyjádřil, protože se necítí povolán vynášet jednoznačné soudy. Oba hlavní aktéry sporu na opačných stranách barikády – kameramana Marka Jíchu i ředitele NFA Michala Breganta – ale pokládá za svoje hrdiny. Za Bregantova vedení FAMU mohli totiž studenti začít navštěvovat dílny a semináře i na jiných, než svých domovských katedrách. Jakub, i když studoval scenáristiku a dramaturgii, se tak dostal na kameramanské semináře Marka Jíchy.

V září vstoupí do oficiální kinodistribuce poslední film Jana Němce Vlk z Královských Vinohrad. Jakub (spolu s režisérem Tomášem Kleinem, střihačem Josefem Kreibichem a producentem Tomášem Michálkem) stál Němcovi při práci velmi blízko a po jeho odchodu se podílel na dokončení snímku. „Vlastně nám nezbylo nic jiného, než tenhle úkol přijmout a stát se garanty toho, že film bude co nejblíže představě Jana Němce,“ říká. I když úplně přesnou představu o jeho vizích prý mít nemůžou, tu měl jen Jan Němec. Práce s filmovým buřičem i novátorem byla ale – podle Jakubových slov – obrovská zkušenost.

A zkušenost byla (a vlastně pořád je) je i snaha o návrat vršovického kina Pilotů na mapu kulturní Prahy. Jakub je členem skupiny nadšenců, která zchátralé kino zrekonstruovala, z jednoho sálu udělala dva a snaží se tu o zajímavý program. Což se daří. Obnovené kino už má za sebou i několik slavnostních premiér filmů jak začínajících, tak zkušených českých tvůrců, třeba snímku Nikdy nejsme sami režiséra Petra Václava, Road-Movie režiséra Petra Jelínka nebo Prach absolventa FAMU Víta Zapletala (ta byla 10. srpna). Kino vzkvétá, přitom má stále úžasné genius loci.

Taky díky Jakubu Felcmanovi. „Piloti“ jsou jedním z mnoha jeho dobře zvládnutých projektů. V Tefonotéce padla i posluchačská otázka, na co z toho, čeho ve svém profesním životě dosáhl, je Jakub nejvíc pyšný. Po prvotním ošívání odpověděl: „V televizi je to kabaret AVU AVU a ve filmu jsem teď pod vlivem radosti z kariéry snímku Vlk z Královských Vinohrad.“

Doufejme, že se Jakubu Felcmanovi povede ještě spousta dalších záležitostí, ze kterých budeme čerpat my – diváci, návštěvníci festivalů a čtenáři.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.