Jaké to je to milovat s obsedantně kompulzivní poruchou? Odpověď najdete v tanečním představení OCD Love
Je možné zobrazit život s obsedantně kompulzivní poruchou tancem? Na tuto otázku přináší odpověď inscenace OCD Love, kterou na festivalu Tanec Praha představil izraelský soubor L-E-V Dance Company v choreografii Sharon Eyal. Skrz originální řeč těla šesti tanečníků vyvěrají na povrch nejniternější pocity bolesti, úzkosti a neklidu, které podtrhují pulzující beaty DJ Oriho Lichtika.
Akustická mušle nebo plot z bambusových tyčí. I tak může vypadat divadelní prostor
Je divadelní prostor záležitostí místního a konkrétního kontextu, anebo existuje jedno univerzální řešení tohoto uměleckého prostoru? Odpovědi nabízí výstava divadelního prostoru na Pražském Quadrienalle v Centrální hale Průmyslového paláce v Praze.
Opakované vtíravé myšlenky a nutkavé činy - takto stručně lze charakterizovat obsedantně kompulzivní poruchu tedy obsessive compulsive disorder zkráceně OCD. Celá problematika OCD je ovšem mnohem složitější. Izraelská choreografka Sharon Eyal, bývala členka Batcheva Dance Company pod vedením Ohada Naharina, se společně se svým partnerem Gaiem Beharem ztotožnili s textem OCD amerického básníka slam poetry Neila Hilborna a proměnili jej v působivou taneční báseň. Tato inscenace byla objevem i pro ředitelku Tance Praha Yvonu Kreuzmannovou.
Souhra živé hudby a pohybu je v této inscenaci dokonalá. To je to, co diváky vždy bavilo. Inscenace OCD Love ale v sobě nemá jen humor, ale také zvláštní emocionální temnotu. Tento zajímavý kontrast vybalancuje každý tanečník po svém, velmi originálně. Řeč těla v případě L-E-V Dance Company je osobitá za každého z nich.
Yvona Kreuzmannová
I přes vážnost a mnohovrstevnatost tématu je OCD Love naplněno smyslností a krásou. Pro vznik finální choreografie je důležitá emoce a pohnutka, která je v první řadě způsobena hudbou.
Když tvoříme, tvoříme od srdce, skrze pocity. Na začátku sledujeme Sharon jak improvizuje. To, co ji vede v pohybu, je hudba, kterou cítí celým tělem. Tyto její improvizace zaznamenáváme na video, pak si je pro sebe analyzujeme a učíme se ze záznamu některé pohyby. Zároveň necháme ale i sebe vést hudbou a pocitem z ní a také improvizujeme. Sharon si pak z našich pohybů vybere to, o čem je přesvědčená, že do inscenace patří. Velmi ji baví, jak každý z nás vnímá dané téma nebo hudební podnět osobitě a po svém. Tuto rozdílnost ona jako choreografka akceptuje.
Keren Lurie Pardes
Mé pocity se v průběhu představení dramaticky proměňují. V určitých situacích mám pocit, že mi na hrudi leží obrovský kámen. A pak zase přicházejí momenty naprostého štěstí, radosti, zkrátka velmi humorné situace, do kterých přispívají i ostatní tanečníci. A tento bujarý stav se zase náhle promění v silné vzájemné napojení plné něhy a citlivosti. Mám pocit, že během představení toho společně prožíváme skutečně mnoho.
Čtěte takéProsklené kobky i toalety v zálivu. Proměna pražských náplavek nabízí překvapivá řešení
Stálým spolupracovníkem souboru L-E-V Dance Copany je hudebník a také jeden z průkopníků techno hudební scény v Izraeli Ori Lichtik. Hudba vždy vzniká ruku v ruce s choreografií.
Tvůrčí práce, kterou společně se Sharon, tanečníky i s Gaiem Beharem děláme, bychom mohli nazvat výzkumem. Ale nejedná se o výzkum a rešerše v kontextu dramaturgickém, nýbrž rovnou hudebním a tanečním. Nechceme, aby se pozornost nás i diváků zaměřila pouze na jedno téma a už vůbec nechceme vyprávět příběhy. Našim cílem je vytvořit komplexní dílo, které bude nositelem emoce, které bude zážitkem. V souboru se nepokoušíme témata transformovat do pohybu a hudby, my se necháváme jen inspirovat tím, co silným způsobem rozvibruje naši představivost. Pak teprve může vzniknout něco unikátního.
Ori Lichtik
Ori Lichtik začínal jako DJ techno hudby, tudíž esence tohoto žánru je v jeho tvorbě stále přítomna.
Má hudba musí být taneční, jednoduše musí podněcovat k pohybu. Pro mě je techno hudba v něčem minimalistická a tento minimalismus hledám i v jiných hudebních žánrech a stylech. Kupříkladu i v klasické hudbě.
Ori Lichtik
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.