Jaká je dnes pozice mezinárodních divadelních festivalů na české kulturní mapě?
Už na začátku divadelní sezony se jen v Praze nabízí návštěva pětice nemálo významných mezinárodních festivalů. Za posledních zhruba pět let na české divadelní scéně přibyly i festivaly nové, které se daří postupně etablovat. Jaká je dnes pozice festivalů na české divadelní mapě a jaké jsou dnes tendence v oblasti festivalové dramaturgie?
Na tyto a další otázky odpovídali dramaturgové a dramaturgyně vybraných mezinárodních divadelních festivalů pořádaných v České republice. Diskuzi pořádal v rámci Palm OFF Festu Český rozhlas Vltava.
Divadelní festivaly tvoří nedílnou součást české kulturní mapy
Nejvíce mezinárodních divadelních festivalů lze navštívit v Praze. Nicméně i v regionech najdeme silné hráče na tomto poli. Mezi ty s nejdelší historií patří festival Divadelní Flora v Olomouci, který v příštím roce uvede už 24. ročník. Za deset let se etabloval i další velký festival, a to Divadelní svět Brno, který pořádá brněnské Národní divadlo. Mezi nováčky, ale už se silnou pozicí, patří pražské festivaly Palm Off Fest, který pořádá Divadlo pod Palmovkou a Pražské křižovatky, které se konají pod záštitou činohry Národního divadla.
Jaká je dnes pozice mezinárodních divadelních festivalů na české divadelní mapě? Je jejich narůstající počet pozitivním ukazatelem vzrůstající poptávky po těchto akcích ze strany diváků nebo je jejich vznik motivován především potřebami z řad umělců? Reaguje na tento vzrůstající počet i stát z hlediska finanční podpory? Komu jsou tyto festivaly určeny, jaké chtějí oslovit diváky? A jaké jsou dnes tendence v oblasti festivalové dramaturgie? Reagují na sebe festivaly navzájem, doplňují se svou nabídkou, nebo si konkurují?
Na otázky odpovídali:
Marta Ljubková, dramaturgyně festivalu Pražské křižovatky
Petr Nerušil, ředitel a hlavní dramaturg festivalu Divadelní Flora v Olomouci
Dora Viceníková, dramaturgyně Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni
Petr Štědroň, dramaturg Pražského divadelního festivalu německého jazyka
Jana Slouková, dramaturgyně festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové
Martin Glaser, ředitel Divadelního světa Brno
Jan Jiřík, dramaturg Palm Off Festu
Proč tato festivalová sedmička?
V České republice je samozřejmě možné navštívit mnoho dalších významných festivalů, které se zaměřují na performativní umění, jako jsou 4+4 dny v pohybu, Bazaar Festival, Tanec Praha a další. Nicméně cílem diskuze bylo najít alespoň základní rámec, do něhož by vybrané festivaly zapadaly některými společnými rysy. Jednoznačné vymezení bez odchylek možné není, ale je možné se dopracovat k určitým spojitostem. V případě výše zmíněné festivalové sedmičky to jsou: dramaturgické zaměření na současné činoherní divadlo a opakující se geografické oblasti, kterými jsou především země Visegrádu nebo německy mluvící země. Dalším styčným bodem je také status festivalů, lépe řečeno organizací, které je zaštiťují. Ve většině případů se jedná o festivaly, které se konají pod záštitou příspěvkových organizací, ať už Ministerstva kultury nebo měst.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka