Jak se ze studenta stane filmový profesionál? Chce to odvahu být autentický. A umět pitchovat
Hanka Malaníková si na 55. MFF KV povídá s dramaturgyněmi Annou Kořínek a Sandrou Hezinovou, slovenským režisérem Michalem Blaško a maďarskou režisérkou Hajni Kis.
Už po sedmé se na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary (MFF KV) představila sekce nazvaná První podání (Future Frames: Generation NEXT of European Cinema), kterou tvoří krátkometrážní absolventské filmy deseti vybraných evropských režisérů. Dramaturgyně z programového oddělení karlovarského festivalu, Anna Kořínek a Sandra Hezinová, v rozhovoru vysvětlují, na základě jakých kritérií vybírají z více než sedmdesáti snímku desítku těch, které jsou pak se vší slávou uvedeny na mezinárodním filmovém festivalu kategorie A. „Pro sekci První podání je specifické, že se v ní zrcadlí aktuální témata – třeba taková, která ještě nejsou v celovečerním filmu tak pokryta,“ popisuje Sandra Hezinová.
Ovládnout umění filmu i pitchingu
Jedním z těch, kterým karlovarský festival pomohl nastartovat profesionální kariéru, je i slovenský režisér Martin Blaško. V roce 2017 byl se svým bakalářským filmem Atlantida, 2003 vybrán nejen do programu První podání na MFF KV, ale předtím i do Cannes, do obdobné sekce zvané Cinéfondation. O čtyři roky později už Blaško přijel do Varů uvést v předpremiéře první část třídílné série Podezření, kterou vyrobila a od února bude vysílat Česká televize. Jak potvrzuje, důležitou schopností začínajícího tvůrce je ovládnout umění takzvaného pitchingu, tedy prezentace budoucího filmu potenciálním investorům, sales agentům a distributorům.
V ArtCafé uslyšíte i debutující maďarskou režisérkou Hajni Kis, která jen pár hodin před rozhovorem prožila světovou premiéru svého prvního celovečerního snímku Jiná smečka, který byl v rámci 55. MFF KV zařazen do soutěžní sekce Na východ od Západu. Do hlavních rolí příběhu o komplikovaném vztahu otce a dvanáctileté dcery obsadila dvojici neherců – bývalého zápasníka MMA Gusztáva Dietze a Zorku Horváthovou. I oni měli během natáčení komplikovaný vztah plný reálných pocitů nedorozumění a nesympatie, což nakonec pomohlo autentickému vyznění celého díla.
Také Hajni Kis potvrzuje, že i když filmový pitching není její oblíbená disciplína, nic jiného než naučit se dobře odprezentovat své nápady jí coby začínající filmařce nezbývá.
Hudbu vybral: Pavel Zelinka
Související
-
Karlovy Vary se „save páskou“, Zátopkem, Deppem a Cainem
Letošní ročník filmového svátku zahájí drama věnované velké osobnosti československé atletiky – Emilu Zátopkovi. Doprovodí ho dalších sto dvacet pět filmů.
-
Role Zátopka je pro mě zásadní. K velkým proměnám se u nás nedostanete, říká Václav Neužil
Hlas Václava Neužila můžete na Vltavě slýchat každý den, ve Vizitce tentokrát ale s Ondřejem Cihlářem mluvil o roli Emila Zátopka, za kterého získal Českého lva.
-
Vztah nevydržel, z pokusu o jeho záchranu však vzešel film Zrcadla ve tmě, říká režisér Šimon Holý
„Kdyby šla v osmnácti na psychoterapii, neřeší průměrnost.“ Psychická pohoda, touha po vztahu i seberealizaci na odpovídající úrovni – to jsou témata filmového debutu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.