Jak se pořádají koncerty v Česku II. Prodělečných akcí máme až dvě třetiny
Koncerty zahraničních interpretů nepořádají v Česku jenom velké promotérské společnosti. Zajímavá jména přivážejí i malí organizátoři. Právě o jejich práci byla řeč v ArtCafé.
Lidé z malých promotérských společností jsou často ještě více než jejich kolegové z firem s miliónovými obraty spíše osobním zájmem, než vidinou výdělku. Kapely by totiž do Česka možná nikdo jiný nepozval. Bohužel se ale může jednoduše přihodit, že na vystoupení přijde pouhých patnáct lidí. I o tom hovoří zástupci pražských A.M.180, Heartnoize a Landmine Alert.
Začali jsme dělat akce, protože jsme chtěli vidět naživo svoje oblíbené kapely
Od zbitých Einstürzende Neubauten k monitorování facebookových lajků a Spotify. Jak se pořádají koncerty v Česku?
Pořádat koncerty v Česku je risk. Situace je jiná než v devadesátých letech, ale lidi živá hudba zajímá, říkají pořadatelé hudebních akcí.
„V roce 2003 jsme začali dělat akce v Praze z toho důvodu, že se tu toho dělo poměrně málo. Bylo tady jenom pár lidí, kteří se tomu věnovali, jako Scrape Sound nebo Silver Rocket. Ti už měli navázané vazby na klubové kapely z určitého hudebního ranku, které jezdili do Evropy. My jsme cítili určitý deficit, chtěli jsme vidět naživo kapely, které jsme měli rádi. Tohle v nás celých patnáct let přežívá a to pro A.M.180 zůstává tím hlavním motivem. Určitě nejde o byznys, protože většina akcí, které jsme dělali, neskončila podle představ,“ řekl v úvodu ArtCafé Štěpán Bolf z A.M.180 collective. Ti se zaměřují na alternativní hudbu – jak elektronickou, tak kytarovou. V posledních letech se často spojují i s dalšími pražskými promotéry, jako například Landmine Alert.
V Jednotě je síla. A taky snižuje riziko
Za několikaletou kariéru pořádali promotéři z řad hostů stovky akcí. Někdy samostatně, někdy v rámci festivalu. Heartnoize se například podílí na Žižkovské noci, A.M.180 na festivalu Creepee Teepee v Kutné Hoře, který bude letos slavit desátý ročník. Organizátoři se občas spojují dohromady, jako v případě Jednoty – jakéhosi unikátního uskupení pražských promotérů z undergroundové scény. Od jara 2016 tak Letmo Production, Heartnoize Protomotion, Naše koncerty, Marast Music a Cáry Mlhy pořádají koncerty pod jednotným vizuálem a s jednotným promem.
Největším přínosem podobné spolupráce je zmírnění finančního rizika. To totiž zůstává u oslovených promotérů pořád velké: „Že akce skončí prodělkem, bude tak kolem 70 %. Ale nejsou to ty zásadní prodělky, těch je tak jedna pětina – kdy už to bylo v řádu pěti deseti tisíc. To už člověka zabolí, platit to z vlastní kapsy. Ale vždycky nás v té partě bylo víc, tak se ten průšvih rozmělní,“ popisuje Štěpán Bolf.
Vytrvalost se vyplácí
Když ale máte zájem o daného interpreta, jde otázka peněz stranou. Jako v případě Jakuba Jíry, který nemá problém oslovovat hudebníky prostřednictvím jejich zastoupení i několik let: „Cymbals Eat Guitars jsem poslouchal od jejich prvního alba, hodně mě to bavilo, tak jsem psal celé čtyři roky jejich agentovi a jezdil jsem na ně do zahraničí. Říkal jsem jim, že musí přijet do Prahy. Jejich agent mě napínal do poslední chvíle. Byla to kapela, se kterou jsem strávil nejvíc času, stála mě asi nejvíc nervů. Nakonec ale přijeli a byl to hodně pěkný koncert, přišlo i dost lidí, tak doufám, že přijedou zase. Už jsem jim psal dvakrát a zase neodepisují,“ dodává se smíchem Jakub Jíra z Landmine Alert.
Klubů je v Praze pořád málo
Čtěte takéDřív se lidé prali v klubech, dnes trollí na netu. Vzpomínat na staré kluby můžete na Facebooku
Počet akcí se na území Prahy navyšuje, shodli se promotéři ve dvou dílech vysílání ArtCafé. Přestože ale mají lidé větší nabídku koncertů, podle pořadatelů je pořád málo klubů: „Každým rokem se to mění – zanikají kluby, vznikají kluby – Undredog’s je poměrně nový prostor. Nebo mění jména, jako například Bike Jesus na Žižkově, kde se teď pořádá čím dál tím víc koncertů. Rozhodně by Praha snesla víc klubů, hlavně těch s kvalitním zvukem. Kde by se dali pořádat koncerty postavené na dobrém zvuku. Kapacitně mi tu chybí prostor pro pět set lidí,“ říká za Heartnoize Promotion David Čajčík. Jakubu Jírovi z Landmine Alert zase chybí kluby bez hlukového omezení po takzvané policejní desáté hodině.
Celý záznam pořadu včetně hudby zahraničních interpretů, kterým koncerty v Česku zajišťují hosté dnešního ArtCafé, si můžete poslechnout zde:
Související
-
Spolek Punctum funguje už tři roky. Vyhýbá se žánrům a chce zůstat otevřený
Kde se vzal a kam míří kulturní spolek Punctum, který organizuje pestré spektrum událostí od koncertů přes vzdělávací programy až po hodiny jógy?
-
Ostrava bude vždycky jiná. A to je dobře. Víc bílých domů na tom nic nezmění
Nikdy nebudeme klasické město, které postupně roste od svého historického středu. Vždycky tu hlavní roli hrála drsná práce.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.