Jak se pořádají koncerty v Česku II. Prodělečných akcí máme až dvě třetiny

5. květen 2018
Radio Wave Opening Session Hugo Toxxx

Koncerty zahraničních interpretů nepořádají v Česku jenom velké promotérské společnosti. Zajímavá jména přivážejí i malí organizátoři. Právě o jejich práci byla řeč v ArtCafé.

Lidé z malých promotérských společností jsou často ještě více než jejich kolegové z firem s miliónovými obraty spíše osobním zájmem, než vidinou výdělku. Kapely by totiž do Česka možná nikdo jiný nepozval. Bohužel se ale může jednoduše přihodit, že na vystoupení přijde pouhých patnáct lidí. I o tom hovoří zástupci pražských A.M.180, Heartnoize a Landmine Alert.

Začali jsme dělat akce, protože jsme chtěli vidět naživo svoje oblíbené kapely

Od zbitých Einstürzende Neubauten k monitorování facebookových lajků a Spotify. Jak se pořádají koncerty v Česku?

Publikum festivalu Colours of Ostrava 2017

Pořádat koncerty v Česku je risk. Situace je jiná než v devadesátých letech, ale lidi živá hudba zajímá, říkají pořadatelé hudebních akcí.

„V roce 2003 jsme začali dělat akce v Praze z toho důvodu, že se tu toho dělo poměrně málo. Bylo tady jenom pár lidí, kteří se tomu věnovali, jako Scrape Sound nebo Silver Rocket. Ti už měli navázané vazby na klubové kapely z určitého hudebního ranku, které jezdili do Evropy. My jsme cítili určitý deficit, chtěli jsme vidět naživo kapely, které jsme měli rádi. Tohle v nás celých patnáct let přežívá a to pro A.M.180 zůstává tím hlavním motivem. Určitě nejde o byznys, protože většina akcí, které jsme dělali, neskončila podle představ,“ řekl v úvodu ArtCafé Štěpán Bolf z A.M.180 collective. Ti se zaměřují na alternativní hudbu – jak elektronickou, tak kytarovou. V posledních letech se často spojují i s dalšími pražskými promotéry, jako například Landmine Alert.

V Jednotě je síla. A taky snižuje riziko

Za několikaletou kariéru pořádali promotéři z řad hostů stovky akcí. Někdy samostatně, někdy v rámci festivalu. Heartnoize se například podílí na Žižkovské noci, A.M.180 na festivalu Creepee Teepee v Kutné Hoře, který bude letos slavit desátý ročník. Organizátoři se občas spojují dohromady, jako v případě Jednoty – jakéhosi unikátního uskupení pražských promotérů z undergroundové scény. Od jara 2016 tak Letmo Production, Heartnoize Protomotion, Naše koncerty, Marast Music a Cáry Mlhy pořádají koncerty pod jednotným vizuálem a s jednotným promem.

Největším přínosem podobné spolupráce je zmírnění finančního rizika. To totiž zůstává u oslovených promotérů pořád velké: „Že akce skončí prodělkem, bude tak kolem 70 %. Ale nejsou to ty zásadní prodělky, těch je tak jedna pětina – kdy už to bylo v řádu pěti deseti tisíc. To už člověka zabolí, platit to z vlastní kapsy. Ale vždycky nás v té partě bylo víc, tak se ten průšvih rozmělní,“ popisuje Štěpán Bolf.

Vytrvalost se vyplácí

Když ale máte zájem o daného interpreta, jde otázka peněz stranou. Jako v případě Jakuba Jíry, který nemá problém oslovovat hudebníky prostřednictvím jejich zastoupení i několik let: „Cymbals Eat Guitars jsem poslouchal od jejich prvního alba, hodně mě to bavilo, tak jsem psal celé čtyři roky jejich agentovi a jezdil jsem na ně do zahraničí. Říkal jsem jim, že musí přijet do Prahy. Jejich agent mě napínal do poslední chvíle. Byla to kapela, se kterou jsem strávil nejvíc času, stála mě asi nejvíc nervů. Nakonec ale přijeli a byl to hodně pěkný koncert, přišlo i dost lidí, tak doufám, že přijedou zase. Už jsem jim psal dvakrát a zase neodepisují,“ dodává se smíchem Jakub Jíra z Landmine Alert.

Klubů je v Praze pořád málo

Čtěte takéDřív se lidé prali v klubech, dnes trollí na netu. Vzpomínat na staré kluby můžete na Facebooku

Počet akcí se na území Prahy navyšuje, shodli se promotéři ve dvou dílech vysílání ArtCafé. Přestože ale mají lidé větší nabídku koncertů, podle pořadatelů je pořád málo klubů: „Každým rokem se to mění – zanikají kluby, vznikají kluby – Undredog’s je poměrně nový prostor. Nebo mění jména, jako například Bike Jesus na Žižkově, kde se teď pořádá čím dál tím víc koncertů. Rozhodně by Praha snesla víc klubů, hlavně těch s kvalitním zvukem. Kde by se dali pořádat koncerty postavené na dobrém zvuku. Kapacitně mi tu chybí prostor pro pět set lidí,“ říká za Heartnoize Promotion David Čajčík. Jakubu Jírovi z Landmine Alert zase chybí kluby bez hlukového omezení po takzvané policejní desáté hodině.

Celý záznam pořadu včetně hudby zahraničních interpretů, kterým koncerty v Česku zajišťují hosté dnešního ArtCafé, si můžete poslechnout zde:

Spustit audio

Související