Jak může výtvarná výchova vyvažovat nedostatek reálného kontaktu s matérií a prostorem?

16. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Prošívaná krajina

Co může krajina přinést do hodin výtvarné výchovy? Konkrétní inspiraci přináší nová publikace Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově.

Záznam celého pořadu, včetně tematického hudebního výběru od Anny Kolářové, najdete v audiu pod článkem. Uslyšíte kukačku i zpěvy z luk.

Přebal knihy Krajina jako námět a médium výtvarné výchově | Karel Řepa, Aleš Pospíšil, Zuzana Duchková a Michal Filip

„Krajina je světem o více vrstvách. Světem mnohotvárným, plynoucím a živelným,“ uvádějí autoři nové publikace Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Autoři knihy, mezi něž patří i dva hosté ArtCafé Karel Řepa a Aleš Pospíšil, připomínají, že krajinu můžeme zkoumat i skrze tvořivou reflexi. Za publikací, která výšla letos v březnu, stojí Česká sekce INSEA a Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Knížka naznačuje, jakým způsobem se lekce výtvarné výchovy mohou stát platformou pro setkávání s přírodovědou, historií a dalšími oblastmi vzdělávacího systému.
Karel Řepa

Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově | Karel Řepa, Aleš Pospíšil, Zuzana Duchková a Michal Filip

Karel Řepa a Aleš Pospíšil, oba z Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty JU, vysvětlují, jak se v rámci publikace spolu s kolegy a kolegyněmi, včetně studentů, snažili didakticky pojmout práci s krajinou. Pro potřeby výtvarné výchovy zpracovali téma krajiny jako žánru, krajiny jako studijního námětu i média, kde se dá experimentovat. „Mezi významovými dimenzemi, člověkem a prostředím, jsme nacházeli prostor tvůrčího bytí v krajině. Ten jsme ilustrovali ve stručné rešerši vývoje krajinářské tvorby. Nakonec jsme ho didakticky aplikovali do výtvarné výchovy,“ popisují oba autoři svůj postup.

Výtvarná výchova může vyvažovat nedostatek reálného kontaktu s matérií a prostorem – zkrátka s tím, co nám digitální svět nenabízí.
Aleš Pospíšil

V publikaci figurují i krajiny vnitřní, imaginární. Jedna z popsaných lekcí se zaměřuje například na krajinu planety Mars. Návod, jak se do takové krajiny vydat, najdou čtenáři v závěru publikace v sekci takzvaného námětového skicáře, který má formu příručky obsahující více než padesát lekcí. „Například v lekci Horizonty jsme v krásném podzimním období pracovali s igelitovými plachtami na břehu lipenské přehrady,“ uvádí příklad Pospíšil.

Světlené krajiny z knihy Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově

Škola může kreativitu zabíjet. Naším úkolem je starat se o to, aby se to nestalo.
Petra Šobáňová

Do rozhovoru vstupuje i Petra Šobáňová, didaktička výtvarné výchovy z Univerzity Palackého v Olomouci a předsedkyně České sekce INSEA. Šobáňová krátce komentuje i změny, ke kterým dochází v oblasti Rámcových vzdělávacích programů: „Tyto revize mě zklamaly a šokovaly. Místo větší podpory kreativity, došlo k redukci prostoru pro hudební a výtvarnou výchovu. Zvedla se vlna kritiky. Snažím se bojovat za to, aby se na kreativitu nezapomínalo.“

Pořad připravila: Jitka Kostelníková
Hudbu vybrala: Anna Kolářová

Spustit audio

Související