Jak jdou na Vinohradech Donaha!

23. leden 2006

Pražské Divadlo na Vinohradech se už delší dobu snaží vykročit z bludného kruhu solidních, ale nepříliš vzrušivých inscenací sázejících na dramaturgické jistoty, které sice občas docela baví, ale málokdy se zadřou do duše a k autentickému herectví mají většinou dost daleko. Paradoxně se toto zakletí podařilo tomuto vyhlášenému souboru hvězdných činoherců prolomit ve vykročení muzikálovém!

Také tentokrát si ovšem vybralo světově proslulý hit - americký muzikál Donaha! libretisty a autora černých komedií Terrence McNallyho a skladatele a textaře Davida Yazbeka, který už u nás uvedla divadla v Uherském Hradišti, Pardubicích a Liberci. Pro inscenování pak získali uznávané tvůrce mladší generace - poprvé tu režíruje Radek Balaš, jenž už má v muzikálové i činoherní tvorbě své renomé. Získal je hned svou první inscenací - Kiplingovou Knihou džunglí ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti (1991), kde také poprvé uvedl Donaha!. (Oba tituly ovšem dělí na šedesát dalších realizovaných titul.) Balaš je zároveň choreografem řady svých inscenací, což v naší divadelní kultuře není právě běžné. S uznáním jsou přijímány i práce jeho vrstevníka, scénografa Davida Marka, který už úvodní scénou ocelárny vnesl do vinohradské inscenace pro muzikály netypický silně dramatický prvek syrovosti života. Takže se hned po prvním otevření opony prosadí i u nás živé "sociální téma" - krachující fabriky a zoufalství nezaměstnaných, které ústí do rozpadajících se rodinných vztahů a u chlapů bez práce narušuje mužské sebevědomí. Co postava na scéně, to - zvláště v první půli - neuvěřitelný, osobitý a silný lidský příběh. A na konkrétní osudy a charaktery, na schopnost aktérů právě jimi strhnout, stejně jako na dobře napsané situace a dialogy, sází režisér především. Občasná pěvecká nejistota činoherců, která místy ústí až do jakési rytmizované deklamace (Ladislav Frej), je celkem funkčně "využita" k vyjádření nejistoty hrdinů při přípravě striptýzové show. A když Frejovu Bejkovi dochází dech už při vstupním "castingu" do striptérské party, režisér ho nechá překvapit perfektní breakdanceovou kreací a fakt, že jde o výkon dabéra, nabídne divákovi téměř jako bonbónek.

Vrcholné číslo hrdinů muzikálu Donaha!

Ze šestičlenné party potenciálních striptérů na jedno použití zaujme především ústřední dvojice. Filip Blažek, nová posila vinohradského souboru, dokáže průšviháři a haurovi s dobrým srdcem Jerry Lukowskému vtisknout neodolatelný punc přesvědčivosti, která velmi dobře mixuje hrdinův strach ze ztráty syna s přihlouplým chlapáctvím i nečekanou něžností, v níž je sentimentu jen jako vzácného koření. Blažkovi výborně sekunduje Michal Novotný jako mužsky méně sebejistý a neohrabaný Dave Bukatinski, který nejednou dokáže bez iluzí zhodnotit vlastní šance. Oba jsou nespornými hvězdami inscenace, ale režisérovi se podařilo téměř všechny - i starší - herce motivovat k osobitým výkonům, jedou "naplno". Jako by načerpali sílu ze zadání, které pro činoherce není běžné. Druhá půlka inscenace se už víc přibližuje k "nápodobě" běžné muzikálové show. Zajisté vkusné a nápadité. Ale přece jen tím vrací otázku, zda se toto měšťanské divadlo nevydalo na cestě za získáním diváka příliš komerčním směrem. Na mě inscenace působí jako oživující odbočka. Pro herce i pro diváky. Takže jsem patřila k těm, kteří na konci představení - sice ne bez výhrad - radostně tleskali.

Filip Blažek a Michal Novotný jsou nespornými hvězdami inscenace
autor: Vítězslava Šrámková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.