Iva Klestilová: Za pět minut dvanáct

26. listopad 2013
03009085.jpeg

Dramatické bilancování v navenek dokonalé rodině. Za pět minut dvanáct je symbolickým časem určeným k tomu, aby člověk změnil dosavadní způsob bytí. Jak ho tedy naplní tři sourozenci středního věku? Tváří v tvář nečekanému úmrtí otce jsou nuceni bilancovat své dosavadní životy a přistoupit k zásadním osobním rozhodnutím.

Dramatický konflikt mezi trojicí „dětí“ stojí v kontrastu s vnitřními promluvami jejich rodiče, poznamenaného vzpomínkami na dobu, se kterou má spojené zejména životní prohry a zklamání.

V komorním prostředí hry Ivy Klestilové tak proběhne nejen soukromá bouře, ale také retrospektiva do období socialistického Československa a následujících změn, souvisejících s klopotným chodem nově vzniklého demokratického zřízení. V obývacím pokoji, kdysi navenek dokonalé pětičlenné rodiny, náhle vyvěrají doposud nesdělované osudy jednotlivých členů.

Režisérka Alexandra Bauerová vytvořila společně s hudebním skladatelem Tomášem Vtípilem inscenaci, ve které je konání jednotlivých aktérů záměrně konfrontováno také zvukově-hudebními prostředky. Netradiční způsob práce se zvukovou kompozicí, fungující nejen jako scénická hudba, ale také jako prostředek, vytvářejí dramatický střet s herci, je posluchačsky náročnějším dílem.

Původně herečka Iva Klestilová, od roku 2004 dramaturgyně Činohry Národního divadla, publikující několik let pod tehdejším příjmením Volánková, se vlastní dramatickou tvorbou systematicky zabývá zejména od druhé půlky devadesátých let. Mezi významné tituly autorky, zaměřující se nejen na témata partnerských a rodinných vztahů, ale také rozpadu společenských hodnot a kritikou politického dění, jmenujme např. hry: Všichni svatí, trilogie Minach, Stísněni, trilogie Má vlast, Jak v Sistrech listí svist, 3sestry2002.cz, Benefice, Stísněná 22, libreto k opeře Pavla Smutného Mysterium fidei aj.

S rozhlasem začala spolupracovat v brněnské literárně-dramatické redakci, kde na konci devadesátých let přispívala do kulturních magazínů autorským cyklem Brněnské magi (s V. Schulczovou) a Zpráva čtenářky Ivy Volánkové. Zde byla také uvedena její povídka Čtvrté patro a rozhlasová hra Konec. V roce 2005 se rozhlasové adaptace rovněž dočkala, tentokrát v pražském studiu, hra Barbíny, kterou napsala s Valerií Schulczovou.


Osoby a obsazení: Otec (Jiří Štěpnička), Bratr (Luboš Veselý), Sestra (Irena Vacková), Bratr 2 (Jiří Vyorálek)

Režie: Alexandra BauerováDramaturgie: Hana HložkováHudba: Tomáš VtípilZvukový mistr: Josef Daněk

Natočila Tvůrčí skupina Brno v roce 2013.