Interiérový skvost pro sochaře Arnalda Pomodora. Dvoupatrový milánský byt spojuje osudy a tvorbu dvou gigantů italské umělecké scény
Až do minulého roku se o zachovalém interiéru z konce šedesátých let téměř nevědělo. Jeho současný stav publikovala Bianca Felicori, mladá historička architektury, která na sociálních sítích provozuje populární platformu Forgotten Architecture. Shodou náhod se jí ozvala současná majitelka bytu. Biancu i celou odbornou veřejnost překvapil kompletně zachovalý interiér, nesoucí typický rukopis svého autora, proslulého designéra, architekta a výtvarníka Ettora Sottsasse Juniora.
Když jsem poprvé viděl článek, který Bianca Felicori o bytě zpracovala pro web časopisu Domus, neváhal jsem a návštěvu interiéru si s ní dohodl. Dostal jsem se do něj ale až letos v červenci. Čekání se vyplatilo! Interiér bytu navrhl Ettore Sottsass Junior v roce 1968 pro svého kamaráda a občasného spolupracovníka Arnalda Pomodora, jednoho z nejslavnějších italských sochařů minulého století. Ve spolupráci s neapolským architektem Brunem Scagliolou a truhlářem Giuseppem Baraldim, proměnili podkroví standardního obytného domu v totální interiér v koncepci Sottsassova radikálního designu.
V této době měl Sottsass za sebou již bohatou kariéru architekta a designéra, například pro legendární značku na výrobu psacích strojů a počítačů Olivetti. V šedesátých letech se začal přiklánět k novým nastupujícím trendům radikálního designu, který usiloval o proměnu nejenom prostředí, ve kterém žijeme, ale i celé společnosti vrcholného kapitalismu a krize demokracie šedesátých a sedmdesátých let.
Tehdy Sottsass spolupracoval s progresivní nábytkářskou značkou Poltronova. Podoba jeho tzv. „Superboxů“, barevných laminátových skříní, se ozývají i v interiéru Pomodorova bytu. Totemické tvary vestavěných úložných věží z laminátu se propojují s integrovanou architekturou schodiště vedoucího do druhého patra. Syntéza funkcí, o kterou Sottsass usiloval, je nejmarkantněji vidět právě v objektu schodiště, které zároveň funguje také jako úložný systém a stůl. Vzniká typická Sottsassova „super-architektura“, ve které se jednotlivé prvky obytného prostředí stávají jedním kompaktním celkem. To bylo ostatně téma, o které se radikální designéři intenzívně zajímali.
Čtěte také
Byt Arnalda Pomodora je unikátním pozůstatkem radikálních tendencí šedesátých let a neznámou ukázkou tvorby možná vůbec nejslavnějšího designéra Itálie Ettora Sottsasse Juniora, který ale měl v době realizace bytu tu nejvýznamnější kapitolu své kariéry – a to sice založení skupiny Memphis – ještě daleko před sebou.
Související
-
La Casa del Puente postavil architekt Amancio Williams pro svého otce, slavného skladatele
Jeden z nejvýznamnějších počinů argentinského modernismu první poloviny dvacátého století se klene nad potokem mezi vzrostlými stromy v přímořském letovisku Mar del Plata.
-
Dům Champagne. Doklad rafinované tvorby dánského funkcionalistického architekta Iba Lundinga
Jako stoupající třpytivé bublinky šumivého vína rozverně rytmizují fasádu obytného domu Champagne v Kodani různě velká kruhová okna.
-
Vlastní dům architekta Sergia Jarettiho ukrývá fantastická kreativní tajemství
Sergio Jaretti patří k jednomu z posledních pamětníků heroických časů italské moderny druhé poloviny minulého století. Ještě do roku 2017 žil a pracoval ve svém domě.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.