Inscenace „Počátek veškeré lásky“ o úzkosti, smutku a uzavřenosti

28. únor 2017

Příběh o zranitelnosti lidského štěstí obsáhla ve svém románu „Počátek veškeré lásky“ v současnosti jedna z nejvýznamnějších německých prozaiček Judith Hermannová. Toto dílo zdramatizoval Matěj Samec pro pražskou divadelní scénu MeetFactory.

Stella, její muž Jason a čtyřletá dcera Ava působí jako šťastná rodina. Společně se nastěhují do nového domu v satelitním městečku na kraji německého maloměsta. Jednoho dne u nich zazvoní neznámý muž a představí se jako Mister Pfister. Tímto okamžikem se rozpoutává peklo, které rodinné štěstí začne rozkládat.

Prozaička Judith Hermannová je označována za hvězdu německého literárního nebe. Nejdříve čtenáře uhranula povídkovými tituly; mezi nimi například sbírkami Nic než přízraky nebo Alice. „Počátek veškeré lásky“ je její první, dlouho očekávaný román.

„Jazyk je úplně obyčejný, je v něm obsažená silná úzkost a nevysvětlitelný smutek. Shrnujte to pocity člověka kolem třiceti, který zdánlivě všechno má, ale přesto nedokáže naplnit svůj život,“ vysvětluje Matěj Samec.

Příběh se točí kolem hlavní postavy, kterou je třicátnice Stella. Je velmi inteligentní, vzdělaná, empatická, ale také nepřiznaně submisivní. Tato její slabost ji vystavuje nebezpečí. Stellu hraje Anita Krausová, pro kterou je velkou výzvou najít adekvátní herecké vyjádření submisivity této postavy: „Kde najít hranici mezi submisivitou a hloupostí, naivitou, přehnanou důvěřivostí? Aby měli diváci pocit, že to, co se stalo Stelle, se může stát i jim.“

02225778.jpeg

Hra i inscenace „Počátek veškeré lásky“ si z románové předlohy bere pro dnešní dobu alarmující téma stalkingu. Stalking je nevhodné chování projevující se opakovaným a dlouhodobým fyzickým sledováním aktivit určité osoby a sbíráním informací o ní. Takový zájem cílenou osobu obtěžuje, narušuje její soukromí a vzbuzuje u ní strach. Téma stalkingu nechce režisér Filip Nuckolls pojímat dogmaticky.

„Stalkera nepoznáte, může být jemný, milý, ale může to přerůst v chorobnou vášeň. Ze začátku vám to může být i příjemné, když někdo na vás myslí,“ domnívá se režisér. Ten kromě stalkingu vnímá i všudypřítomné téma - život v satelitním městečku. „Lidé si pořídí něco malého, co je jejich, kam se zavřou a kam nemůže reálný svět. Jenže oni už pak nemůžou za tím reálným světem.“

Společně s Anitou Krasouvou se v inscenaci představí Jakub Gottwald, Diana Toniková, Lucie Domesová a Jan Jankovský. Inscenace „Počátek veškeré lásky“ má premiéru 28. února večer v pražské MeetFactory.

Uzavřenost a izolovanost rodinného mikrosvěta od nebezpečí světa okolního důmyslně symbolizuje nezvyklé uspořádání scény. Jevištní akce se odehrává na několika místech zkušebny MeetFactroy, v jejímž středu stojí několik praktikáblů ohraničených kovovým plotem. Diváci můžou sedět nebo stát okolo a volně podle potřeby se přemisťovat, a tím získávat různý úhel pohledu na příběh i jeho sdělení.

Spustit audio