Ikonická opera Claudia Monteverdiho Orfeo v provedení soubor Cappella Mediterranea
Soubor založil v roce 2005 argentinský dirigent Leonardo García Alarcón a vede ho dosud. Claudia Monteverdiho nazývá Alarcón Michelangelem hudby.
Letní MAfestival v Brugách funguje téměř šedesát let, ve svých počátcích byl zaměřením na starou hudbu festivalem hodně progresivním. Dnes, kdy je hudba minulých epoch v historicky poučeném ztvárnění už neodmyslitelnou součástí hudební kultury en gros, navazuje festival na svou iniciační misi trvale odvážnou, někdy až provokativní dramaturgií a nevšedními úhly pohledu na hudební tradici.
Každý koncert letošního ročníku festivalu měl své motto; motto zahajovacího koncertu, na němž byla uvedena ikonická opera Claudia Monteverdiho Orfeo, znělo "Muziek en woord voorbij de dood". Ve vlámštině - jak patrno - se to pěkně rýmuje a znamená to: Hudba a slovo přesahují smrt.
Zastoupení Monteverdiho odkazu není v roce 450. výročí narození tohoto italského skladatele ničím překvapivým, ale volba slavné opery hned na začátek festivalu měla ještě jeden, sofistikovanější důvod. Inspirační zastřešení poskytla totiž letos festivalu Danteho Božská komedie a program byl strukturován jako hudební putování z pekla přes očistec do ráje. A právě do podsvětí nás zavádí Monteverdiho opera, v níž se mýtický pěvec Orfeus pokouší vysvobodit svou manželku Eurydiku z říše mrtvých.
Na MAfestivalu operu uvedla Cappella Mediterranea, soubor, který založil v roce 2005 argentinský dirigent Leonardo García Alarcón. Vede ho dosud a vnáší do jeho aktivit nevšední pohled umělce se zázemím latinskoamerických reálií na evropskou hudební historii, a to nejen - jak by mohl napovídat název souboru - středomořských regionů.
Monteverdiho nazývá Alarcón Michelangelem hudby, ale pochopit ho mu, jak doznává, nějaký čas trvalo - na rozdíl třeba od Francesca Cavalliho, do jehož operního světa si našel cestu velmi rychle. Avšak právě proto je jeho pojetí zajímavé a věrohodné - vyvěrá z autentického procesu vzájemného sbližování interpreta a interpretovaného materiálu včetně mimohudebních kontextů.
Nejposlouchanější
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
-
Karel Čapek: Věc Makropulos. Mistrovské drama o touze po nesmrtelnosti ve skvělém obsazení
-
Roman Ráž: Pozvání spravedlivých. Když se hra na spravedlnost zvrtne
-
Esther Bol: Máma. Monodrama o mateřství, smrti a hledání vlastního místa na světě
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka