Idan Raichel se svou křehkou poetikou vystoupí na koncertě v Praze

03815678.jpeg

Izraelský multiinstrumentalista Idan Raichel započal svoji hudební kariéru s akordeonem, romskou hudbou a tangem. Studium jazzového piana a následná spolupráce s etiopskými židy, Araby, jemenskými zpěváky a perkusisty ze Surinamu vyústily v jeho volné seskupení zvané Idan Raichel Project.

To se od roku 2005 stalo jednou z nejvýznamnějších hudebních multikulturních platforem. V roce 2008 Raichel s Vieux Farka Touré založil originální malajsko-izraelský band Touré-Raichel Collective.

V loňském roce se globálně zaměřený Idan Raichel rozhodl pracovat také na svých sólových projektech a jejich výsledkem je současné album At The Edge Of The Beginning – Na hraně počátku. Introspektivně pojatá nahrávka mapuje Reichelovo kompoziční pojetí během poslední dekády a je plná křehkých, osobních písní zamýšlejících se nad cyklem lidského života.

Úvodní instrumentální skladba "To Wait" (Čekat) tuto osobní linku dobře dokumentuje, i s velmi vnímavým projevem kontrabasisty Gilada Ephrata. Skladba "In the Wilderness" (V divočině) mimo jiné využívá nástroj kamanche – Mark Eliyahu ovládá tento kurdský, smyčcový, obvykle třístrunný nástroj znamenitě. "Little Girl of Mine" (Moje malá holčička), odkazující na Reichelovu dceru, buduje svoji atmosféru pomocí akustické kytary Guye Maziga, ačkoli chvilkami nabývá až trampského zabarvení.

Hudbu Idana Raichela si můžeme vychutnat v Divadle u Hasičů již ve středu 8. března, začátek koncertu je v 19.30.

Většina skladeb alba "At The Edge Of The Beginning" je duových či triových, zdání orchestru přináší Reichelovo programování. Výjimku tvoří skladba "In Five Seconds" (V pěti vteřinách), zamýšlející se nad posledními okamžiky života. Kromě saxofonu a trubky slyšíme ve skladbě ještě sintir, neboli guembri, což je třístrunná basová loutna západoafrického národa Gwana, tentokrát v podání Maročana Hassana Hakmouna.

Ve skladbě "Longing" (Toužení) se představuje vokalistka Dana Zalahse svou nostalgií po jednoduchých věcech a bezstarostnosti. Závěrečná "Before It Ends" (Než to skončí) se obejde bez programování a souhra akustického piana s akustickou kytarou a tubou patří mezi nejlepší momenty alba.