I ten nejhorší film může mít skvělý hudební doprovod. Nejen o pěti adeptech na Českého lva

6. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cena Český lev (ilustrační foto)

Hudební kategorie není v cenách filmové akademie tou nejsledovanější. Často tu ale vznikají zajímavé počiny, kterým chybí jen větší publicita.

Z nominovaných bych upřednostnil Antoni Komasu-Łazarkiewicze, jehož příspěvek do filmu Šarlatán odpovídá tomu, jak je snímek pojatý v jiných tvůrčích disciplínách. Pracuje s žánrovou polohou, které si je vědom. Díky tomu to dobře slouží samotnému filmu. Šarlatán je pro mě z hrané tvorby loňska jediný, k němuž chovám výhradně kladné emoce,“ říká v ArtCafé filmový a hudbení kritik Viktor Palák. Hudební doprovod Šarlatána by tak mohl proměnit jednu ze svých čtrnácti nominací. Na Nejlepší hudbu je ale nominovaný také Roman Holý (Bourák), Petr Malásek (Havel), Jakub Kudláč (Krajina ve stínu) a Petr Ostrouchov (Zrádci).

Českého lva za nejlepší hudbu získává...

K filmové hudbě se dnes přistupuje různě. Na jedné straně vidíme světoznámé skladatele na halových turné, orchestry přehrávají živě k projekcím, na druhou stranu se některé doprovody ani nedostanou k vlastnímu vydání na nosičích. Myslím si, že tolik zajímavých soundtracků, které by stály k samostatnému vydání, tu tolik není. Dochází ale i k situacím, kdy vyjde hudba k filmu – a to nikoho nezajímá. Příkladem je Mars, absolutně nezvládnuté dílo ekvivalentu Hrocha Karla Steklého. Film měl premiéru v Karlových Varech ve velkém sále, kde ho reálně vidělo více lidí než v distribuci. Snímek má ale docela zajímavý soundtrack, který vyšel na vinylu, ale troufám si říct, že to stejně zapadlo, doplňuje Palák.

Poslechněte si celý záznam ArtCafé, včetně hudebních ukázek tvorby pěti kandidátů na zisk křišťálové sošky.

 

Spustit audio

Související