i-Kosmos – první výstava výrobků firmy Apple ve Frankfurtu

24. březen 2011

i-Kosmos – tak se jmenuje první výstava tohoto druhu v Německu. Jedná se o expozici produktů firmy Apple, která byla zahájena před týdnem ve frankfurtském Muzeu užitého umění.

Na Beatlemánii si možná ještě mnozí vzpomínají. Její vnější projevy jsou typické i pro Applemánii – především nekritické zbožňování a naprostá nutnost být u toho. Vyznavači výrobků firmy Apple se nenápadně stávají závislými sběrateli. Kdo si jednou dopřeje jeden z těchto produktů, které jsou z estetického hlediska pro konkureci nedosažitelné – chce víc. Jste-li majitelem pouhého ipodu, je to otázka času – a bohužel i financí - kdy přestoupíte z PC alespoň na MacBook, kdy začnete v duchu srovnávat svuj dosavadní mobil s iphonem a pokukovat po ipadu.

02293140.jpeg

Pro Apple byl design a image vždy důležitější než technika. Výkonný počítač za výhodnou cenu bylo možno koupit vždy. Vkusný a elegantní počítač, na kterém by se zálibou spočinul náš pohled i když je vypnutý – takový před MACem neexistoval. Muzea designu na celém světě nakupují výrobky firmy Apple do svých sbírek. Frankfurtské muzeum MAK šlo o krůček dále a uspořádalo tomuto kalifornskému koncernu - a hlavně samozřejmě jejímu šéfdesignérovi Jonathanu Ivovi - první velikou retrospektivu.

Pra-Apple-komputer z roku 1976 vypadal neobvykle a velice se odlišoval od výrobků konkurenčního Microsoftu. První výrobek měl opravdu jedinečný design – vězel v robustní dřevěné bedničce s vyrytým nápisem Apple Computer. Známé logo ještě chybělo. Působil spíše jako starobylý psací stroj bez válce nebo jako kalkulačka. Historie vzniku výrobků Apple – známý příběh z garáže – je tak typicky americký, že se nám až nechce věřit. Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronal Wayne prodali svůj VW-bus a z utržených peněz položili základy ke světovém koncernu. Paradoxem je, že když se octli v 90tých letech přechodně v krizi, pomohl jim právě Microsoft. Dnes už svého největšího konkurenta nechali daleko za sebou - ovšem ne v obratu, ale v oblíbenosti. Apple to je životní styl a jeho uživatelé patří k digitální bohémě.

02293147.jpeg

Frankfurtské muzeum vystavuje nejen výrobky firmy Apple – ipod, ipad a iphone, ale i jejich periférii – např. nabíjecí stanice v jejichž kreacích se předhánějí věhlasné elektronické firmy. Vidíme zde však také výrobky konkurence, resp. firem, které se chtě nechtě musely designově přizpůsobit. Jejich výrobky jsou jistě nadprůměrné , ale vizuální úrovně Applu prostě nedosahují.

Kromě toho, že pro mne výstava byla estetickým zážitkem, jsem bohužel musela přiznat, že můj dva roky starý ipod je už vlastě zralý pro muzeum. Zato jsem si ale částečně zopakovla a částečně jsem se dozveděla, co vše Apple vymyslel: transparentní domácí počítač, digitální prodejnu hudby iTunes, nejoblíbenější smartphone na světě, ale i dvojklik, virtuální odpadkový koš a pracovní plochu.

02293136.jpeg

Písmeno ‚i‘ v názvech výrobků lze skutečně interpretovat mnoha způsoby, jejich množiny mohou vytvářet i vlastní i-kosmos, což je název výstavy. ‚I‘ v názvu výrobků znamená internet, je to ale take invence, inteligence, informace, individuum, , ale i instruovat a inspirovat a v neposlední řadě v angličtině já. – A nezapomeňme na šéfdesignéra Applu Jonathana Iva...

i-Kosmos. Macht, Mythos und Magie einer Marke. Museum für angewandte Kunst Frankfurt. 11. březen – 8. květen 2011

autor: Eva Novak
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová