Hrátky novinářů, politiků a policie

24. červen 2002

Není náhodou, že na plakátu Divadla ABC, ohlašujícím komedii Na titulní straně dvojice amerických autorů Bena Hechta a Charlese Mac Arthura, je použita koláž ze soudobých novinových titulků. Téma bulvárního tisku a praktik novinářů, kteří se v zájmu trháku pro svůj lit, a tedy vlastní prospěch, před ničím nezastaví, je u nás aktuální neméně než v Americe zlatých dvacátých let dvacátého věku.

Režisér Milan Schejbal s dramaturgyní Pavlínou Morávkovou zvýraznili kritickou notu už tak břitké hry, v níž se novinářský cynismus a bezskrupulózní touha prosadit se střetává z bezohledností a korupcí politiků a policie. Komediálnost naopak podpořil výrazným retrostylem jak scény, navržené M.Kališem - hra se odehrává v tiskovém středisku policie, ve vězení, tak v kostýmech a "image" herců.

Na titulní straně

Po otevření opony jako by se před námi rozsvítilo plátno s americkou filmovou komedií přelomu 20. a 30. let. Její poetika je ostatně obsažena už v jadrných a pohotových dialozích bez servítek. Oba autoři, kteří jsou i po letech uznáváni více jako filmoví scénáristé než dramatici, v nich rozhodně vynikají. Také dějové ingredience jsou přesně namíchány.

Hlavní hrdina novinář Hildy Johnson se rozhodne oženit se a skoncovat s novinami. Do odjezdu do New Yorku, kde se má konat svatba, zbývá jen pár minut. V nich mu ovšem do cesty vstoupí události kolem očekávané popravy a pak i útěk odsouzeného vraha. Většina pánského osazenstva střediska, které se zamíchá do dění, prý měla své konkrétní předobrazy. Jsou to jednoduše, ale velmi vyostřeně načrtnuté typy, zachycené s drsnou groteskností. Jsou komičtí, ale zároveň tvrdě cyničtí, jejich kamarádství a chlapská hravost neumožňují zapomenout na jejich nebezpečnost a v jediné chvíli přecházejí v bezohlednou dravost. Nemají výraznější osobnostní zázemí, napínavost příběhu vytváří jejich slovní ekvilibristika a reakce na situace.

S tím také v přesné souhře a bryskném tempu režisér v duchu žánru pracuje. Hildyho snoubenka Peggy (Kateřina Lojdová) a prostitutka Molly (Veronika Jeníková) do děje vnášejí moment normální lidskosti a jako koření potřebnou špetku sentimentu. Jan Hrušínský obdařil hlavní postavu Hildy Johnsona jak značnou novinářskou posedlostí a docela sympatickou přidrzlostí, tak i určitou chlapeckou naivitou. Právě toto vnitřní rozlomení postavy a neustálé lavírování mezi snoubenkou a novinářskými instinkty oživuje jeho charakteristiku a až do konce jí dodává dynamiku. Možná by se Hildy dříve a snadněji rozhodl, kdyby do jeho osudu nezasáhl manipulátorský šéfredaktor s velkou chutí a přesvědčivou energií zahraný Oldřichem Víznerem.

Záběr z inscenace
autor: Vítězslava Šrámková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.