Hosté z Izraele

1. březen 2002

Nebýt festivalů a přehlídek, především Febiofestu, český divák by téměř neměl šanci seznámit se s izraelskými filmy. Výjimky potvrzují pravidlo, například úspěšný snímek Jana a její přátelé Ari Kapruna, uvedený před několika lety v České televizi. Není tedy divu, že "vizitky" současné izraelské kinematografie bývají na Febiofestu téměř vyprodány.

Tak i letos, kdy se v průběhu festivalu představilo deset nových snímků izraelské produkce. Přijela s nimi i dvojice režisérů: Eran Riklis , tvůrce Křižovatky Vulkán, a debutující Tal Maoz (Návrat ze střídačky).

Podle Riklise se v poslední době příznivě mění nejen materiální podmínky, ale i témata izraelských filmů. "Náš filmový průmysl žije ve složitých, někdy až tragických souvislostech současných událostí, přesto se drží. My tvůrci se snažíme čím dál víc přicházet s tématy, která zobrazují každodenní, normální život." (V nových izraelských filmech je skutečně už daleko méně výchovně-heroických námětů, které byly dřív vyvolány především mezinárodní situací země.) Riklis navíc potěšil tvrzením, že izraelské filmaře ovlivnili čeští tvůrci, jmenovitě Jiří Menzel svým zájmem o "malé lidi". Pro současnou izraelskou společnost jsou nyní důležitá hlavně sociální, lidsky působivá témata, což se odrazilo i na výběru filmů pro Febiofest.

Snímek Nemocný touhou vypráví příběh starého mládence, který se marně pokouší navázat reálný milostný vztah. Hrdinové Cirkusu Palestina se vydávají hledat uprchlého lva a při tomto hledání se odhalují ambivalentní vztahy obyvatel různého původu žijících v jedné vesnici. Ve filmu Anna nachází protagonistka jiný pohled na svůj život i na otce, s nímž pro jeho dávný prohřešek léta nemluvila. Riklisova Křižovatka Vulkán vypráví o rockové skupině, která by chtěla prorazit "ve světě", ale do osudů a starostí mladých lidí krutě zasáhne jedna z izraelsko-arabských válek.

Film režiséra Riklise Křižovatka Vulkán

Tal Maoz natočila svůj první film o basketbalistkách. "Je sice o sportovkyních, ale nerada bych, aby byl pojímán jako ženský či jako sportovní téma. Prostředí sportu jen považuji za velmi příhodné k vyjádření obecnějších myšlenek, proto jsem je zvolila. Hlavní hrdinka se ocitá na životní křižovatce, je jí už třiatřicet, přestala být sportovní hvězdou, neuspokojuje ji ani osobní život. Musí se rozhodnout, co dál."

Eran Riklis si pochvaloval, že ekonomická situace i prestiž izraelského filmu se v poslední době zlepšují: "Po letech usilování přijal konečně náš parlament zákon o kinematografii, který mimo jiné stanoví, že jedno procento ze zisku komerčních televizí půjde na podporu filmové tvorby. Poprvé tak nebude naše kinematografie závislá na momentální náladě ministra financí. Zvýšila se filmová produkce a vzrůstá i návštěvnost, diváci začali izraelským filmům důvěřovat," řekl režisér Riklis.

autor: Agáta Pilátová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.