Hongkong se rozpíná mezi Jackiem Chanem a Wongem Kar-waiem. Čínské peníze a diváci mu dávají křídla

15. leden 2018

Hongkongská kinematografie si připomněla 20 let od předání zpod britské koloniální vlády do čínských rukou. Filmové dění bilancuje renomovaný hongkongský kritik a producent Roger García.

Hongkongská kinematografie je proslulá akčními filmy s bojovým uměním a většina diváků si ji spojuje se jmény jako Bruce Lee, John Woo (Hard Boiled) nebo Jackie Chan, případně s dalšími tvůrci vzešlými z nové vlny jako byli Tsui Hark nebo Wong Kar-wai (Stvořeni pro lásku). Hongkong zažil zlatý věk v 80. letech a po období útlumu se dnes hongkongská kinematografie těší novým nadějím. Finančně je sytí Čína, jejíž trh i koprodukční možnosti považují hongkongští tvůrci za obrovskou příležitost. „V top 10 čínských ročních tržeb vždy najdeme hned několik hongkongských tvůrců,“ říká ve vltavském pořadu Reflexe Roger García. „Evropský a další zámořský trh pak pro místní filmaře není zdaleka tak zajímavý.“

V Číně otevřou 13 nových kin každý den! Čínský filmový trh zažívá boom

03416247.jpeg

Čínský filmový trh zažívá už několik let boom. Brzy bude co do výsledků největší na celém světě. V zemi se podle různých statistik otevře až 5000 kinosálů za rok a vloni na filmy přišlo 830 milionů diváků.

Jen vloni v Hongkongu vloni vzniklo 25 debutů. Zavedené tvůrce jako je pilný autor Johnnie To, specialistka na historické příběhy Ann Hui anebo autor osobitých melancholických světů Wong Kar-wai, tak doplňují další jména jako například Derek Kwok a Clement Cheng. Rozhovor s nimi můžete slyšet tady. „Wong Kar-wai je autorský tvůrce, který se od zbytku hongkongské produkce velmi odlišuje. Je to take velmi hongkongský a velmi mezinárodní filmař zároveň.“

Policejní hlídka PTU

Záběr hongkongského filmu se rozpíná od slapstickové akční poetiky Jackieho Chana až po nenaplněné lásky z filmů Wonga Kar-wai. To je časté hongkongké téma, ale on ho ztvárňuje velmi osobitě stylově. „Johnnie To (Policejní hlídka PTU, Drogová válka ad.) zase dnes velmi pomáhá mladým tvůrcům.“

Hou Hsiao-hsien: Nedívejte se moc zblízka. Zachytíte krásu detailu, ale ne náladu

Město smutku

O empatii, tchajwanské nové vlně, babičkách, vnitřním horizontu, herecké volnosti a dalších tématech s velmistrem asijského filmu!

Roger García je jeden z předních popularizátorů asijské kinematografie ve světě. Působil jako kritik a producent a dnes je ředitelem Hong Kong International Film Festival Society – pořadatele výročních cen Asian Film Awards a hongkongského mezinárodního festivalu. V Česku byl hostem festivalu asijských filmů Filmasia a při té příležitosti jsme s ním mluvili o hongkongském filmu a jeho vztahu k čínské kinematografii, o osobnostech, jež se vyplatí sledovat, a v neposlední řadě také o ženském elementu hongkongských snímků. Poslechněte si záznam.

autor: Pavel Sladký
Spustit audio