Hlasy zvířat i ozvěny šílenství. Virtuózní zpěv v hudbě současnosti

5. prosinec 2021

Krásné hlasy nepatří pouze do starých oper, vyzpívané šílenství není jen záležitostí italských dramat. Lidský hlas a staré pěvecké techniky nacházejí stále nové způsoby, jak promlouvat k současnému publiku.

Expresivní nakládání s hlasem

Skladatelé dneška komponují pro lidské hlasy stejně působivě jako jejich předchůdci z minulých století. Itálie už sice nemá Verdiho ani Pucciniho, ale po nich přišel Salvatore Sciarrino – jeden z nejlepších žijících autorů vokální hudby. Bel canto už dávno ztratilo Händela, ale dnes je zde Richard Ayres.

Čtěte také

Posledně jmenovaný skladatel ve svém „oživlém“ koncertu V Alpách ztvárnil příběh němého chlapce, který se domlouvá se světem pomocí své trumpety. Jeho protějškem je dívka, která v dětství uvízla na nepřístupném horském vrcholku a naučila se tam zpívat od zvířat. Její klíčová árie začíná mečením, chrochtáním a orlím vřeštěním, až postupně přejde do virtuózního koloraturního čísla. 

Ayres inteligentně používá staré techniky, vychází vstříc pěvkyni, ale také současnému divadlu.

Je to jen jeden z mnoha příkladů, jak pestře dnešní skladatelé nakládají se starými operními manýrami. Sice je často lehce ironizují, ale přitom nezesměšňují – naopak využívají jejich obrovský potenciál, aby dosáhli zcela nových a nečekaných výsledků.

Šílenství staré opery

Možná nejdůslednější oblouk mezi minulostí a dneškem vyklenula skladatelka a performerka Kate Soper: nezdráhá se křičet, sípat, chraptět, ale ani kultivovaně zpívat a divokou směs výrazových prostředků staví na půdorysu scény šílenství ze staré italské opery.

Na stručném přehledu současných kompozic pro lidský hlas se autorsky podílejí Meredith Monk, Salvatore Sciarrino, Santa Ratniece, Richard Ayres, Missy Mazzoli, Thomas Adés, Pascal Dusapin, Du Yun, Robert Ashley a Kate Soper.

autoři: Boris Klepal ,
Spustit audio

Související