Hlasy v Katedrále. Poslechněte si koncert kontemplativní i hravé hudby z Ostravských dnů 2021

12. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hlasy v katedrále, festival Ostravské dny, 24. srpna 2021

Ostravské dny letos slavily dvacet let. Za dobu své existence se původně bezmála donkichotský podnik rozrostl ve velkolepý festival, na kterém se každé dva roky scházejí umělci ze všech koutů světa. Záznam můžete poslouchat po dobu jednoho měsíce po odvysílání.

Program
Ana Sokolović: Six voix pour sirènes (2000). 10 min.
Raven Chacon: Biyan (2011). 15 min.
Bernhard Lang: Hermetica V (Fremde Sprachen) (2011). 22 minut

Bienále se letos rozprostíralo na ploše deseti dnů, během nichž se uskutečnil mimo jiné osmnáctihodinový maraton, čtyři orchestrální koncerty plné horkých novinek a světových premiér (což je na naše poměry malý zázrak) a také koncert zejména vokálních děl, který proběhl 24. srpna v ostravské Katedrále Božského Spasitele.

Jedinečný sakrální prostor se rozezněl hlasy členů sboru Canticum Ostava, který řídil Jurij Galatenko. Společně zazpívali skladbu Šest hlasů pro Sirény, kterou napsala Ana Sokolović, skladatelka srbského původu, která už od rané dospělosti žije a působí v Montrealu. Text plný slovních hříček si pohrává s významy a asociacemi, které vzbuzuje starověká pověst o Sirénách a jejich překrásných hlasech. Hudebně je také inspirována srbským folklórem a balkánskými rytmy, s kterými si Sokolović ve své tvorbě často důvtipně pohrává.

Hlasy v katedrále, festival Ostravské dny, 24. srpna 2021

V meditativně laděné skladby Biyan od amerického skladatele indiánského původu Ravena Chacona se představili členové Ostravské bandy. Biyan znamená v jazyce etnika Navaho píseň, byť se v Chaconově skladbě zpívá pouze pomocí hudebních nástrojů. Tichá a křehká kompozice zapadala do duchovního prostoru ostravské katedrály.

Na koncertě zazněly také dvě skladby od rezidentů festivalu – mladých skladatelů, kteří v Ostravě strávili tři týdny intenzivních lekcí, masterclassů, podnětných zkoušek, společných setkávání a diskuzí. Jedním z těchto rezidentů byl mladý český skladatel Haštal Hapka se svou skladbou Prague in Lines, druhým izraelský mladík Sourena Mosleh a jeho dílo Im Nebel. Do hodinového Futurissima se nám bohužel jejich skladby nevešly, stejně jako monumentální půlhodinová kompozice Petra Kotíka Děvín na texty Vladislava Vančury, která koncert uzavřela.

Čtěte také

Před Kotíkem nicméně zaznělo ještě dílo Hermetica V (Fremde Sprachen) od rakouského skladatele a tvůrčího samorosta Bernharda Langa. Skladatel a programátor ve své hudbě pracuje s opakujícími se smyčkami i s rozvernými a sofistikovaně zpracovanými citacemi z hudební historie. V Hermetica V pro sbor a sólový basklarinet (jehož se ujal Gareth Davis, fenomenální basklarinetista sršící energií na všechny strany) pracuje Lang s dadaistickými, nonsensovými slovy a zvuky. Uslyšíte blábolení, šepoty, výkřiky i křehkou kantilénu.

autor: Jiří Slabihoudek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Nenechte si ujít kouzlo staré Číny s Hankou Maciuchovou

Ondřej Kepka, režisér a moderátor

Ondřej Kepka

Tajný deník čínské císařovny

Koupit

Románové zpracování životního příběh císařovny vdovy Cch'-si, která se jako mladá dívka Jehonala stala konkubínou císaře a díky mimořádné inteligenci, intrikám i krutosti dokázala postupně vystoupat na vrchol a na půlstoletí se stát faktickou vládkyní Číny.