Hlasy v Katedrále. Poslechněte si koncert kontemplativní i hravé hudby z Ostravských dnů 2021
Ostravské dny letos slavily dvacet let. Za dobu své existence se původně bezmála donkichotský podnik rozrostl ve velkolepý festival, na kterém se každé dva roky scházejí umělci ze všech koutů světa. Záznam můžete poslouchat po dobu jednoho měsíce po odvysílání.
Program
Ana Sokolović: Six voix pour sirènes (2000). 10 min.
Raven Chacon: Biyan (2011). 15 min.
Bernhard Lang: Hermetica V (Fremde Sprachen) (2011). 22 minut
Bienále se letos rozprostíralo na ploše deseti dnů, během nichž se uskutečnil mimo jiné osmnáctihodinový maraton, čtyři orchestrální koncerty plné horkých novinek a světových premiér (což je na naše poměry malý zázrak) a také koncert zejména vokálních děl, který proběhl 24. srpna v ostravské Katedrále Božského Spasitele.
Jedinečný sakrální prostor se rozezněl hlasy členů sboru Canticum Ostava, který řídil Jurij Galatenko. Společně zazpívali skladbu Šest hlasů pro Sirény, kterou napsala Ana Sokolović, skladatelka srbského původu, která už od rané dospělosti žije a působí v Montrealu. Text plný slovních hříček si pohrává s významy a asociacemi, které vzbuzuje starověká pověst o Sirénách a jejich překrásných hlasech. Hudebně je také inspirována srbským folklórem a balkánskými rytmy, s kterými si Sokolović ve své tvorbě často důvtipně pohrává.
V meditativně laděné skladby Biyan od amerického skladatele indiánského původu Ravena Chacona se představili členové Ostravské bandy. Biyan znamená v jazyce etnika Navaho píseň, byť se v Chaconově skladbě zpívá pouze pomocí hudebních nástrojů. Tichá a křehká kompozice zapadala do duchovního prostoru ostravské katedrály.
Na koncertě zazněly také dvě skladby od rezidentů festivalu – mladých skladatelů, kteří v Ostravě strávili tři týdny intenzivních lekcí, masterclassů, podnětných zkoušek, společných setkávání a diskuzí. Jedním z těchto rezidentů byl mladý český skladatel Haštal Hapka se svou skladbou Prague in Lines, druhým mladík Sourena Mosleh z Íránu a jeho dílo Im Nebel. Do hodinového Futurissima se nám bohužel jejich skladby nevešly, stejně jako monumentální půlhodinová kompozice Petra Kotíka Děvín na texty Vladislava Vančury, která koncert uzavřela.
Čtěte také
Před Kotíkem nicméně zaznělo ještě dílo Hermetica V (Fremde Sprachen) od rakouského skladatele a tvůrčího samorosta Bernharda Langa. Skladatel a programátor ve své hudbě pracuje s opakujícími se smyčkami i s rozvernými a sofistikovaně zpracovanými citacemi z hudební historie. V Hermetica V pro sbor a sólový basklarinet (jehož se ujal Gareth Davis, fenomenální basklarinetista sršící energií na všechny strany) pracuje Lang s dadaistickými, nonsensovými slovy a zvuky. Uslyšíte blábolení, šepoty, výkřiky i křehkou kantilénu.
Nejposlouchanější
-
Pavel Landovský: Objížďka. Hořká komedie o transportu politického vězně do vyšetřovací vazby
-
Molière: Don Juan. Strhující tragikomedie o slavném svůdci žen. Zakázaná klasika na Vltavě
-
George Orwell: 1984. Vize totalitní společnosti v dramatizaci slavného antiutopického románu
-
Boualem Sansal: Němcova vesnice. Slavný román vězněného alžírského spisovatele
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.