Historik píše na základě důkazů, romanopisec podle možností. Jak přistupuje k dějinám a fikci Mary Chamberlainová?
O takzvaných ženských dějinách i o vynálezu bakelitu používaného k výrobě rádií s akademičkou a autorkou historických románů Mary Chamberlainovou
Britka Mary Chamberlainová je nejen emeritní profesorka historie, ale i úspěšná autorka historických románů, z nichž tři zatím vyšly česky v nakladatelství Argo: roku 2015 Švadlena z Dachau, o sedm let později titul v Utajení a letos v létě V zapomnění. Všechny přitom spojují přinejmenším tři věci: 2. světová válka, silné ženské hrdinky a umění vyprávět.
Ženské příběhy za dějinami mužů
„Pořád si myslím, že ženskému úhlu pohledu na dějiny se nevěnuje dost pozornosti. Ale když jsem začínala, bylo to horší. Ještě hodně příběhů čeká na vyprávění – a slušná část dějin na důkladné studium. A jeden příběh, který ohmatávám v podstatě ve všech svých románech – s výjimkou toho posledního, který ještě česky nevyšel – je příběh sexuálního vykořisťování coby válečné zbrani. Dlouho mlčely i samotné ženy, protože být znásilněná se chápalo jako zneuctění a hanba, a často s sebou neslo nádech kolaborace – což je velmi nejistý terén,“ vysvětluje spisovatelka a historička Mary Chamberlainová. A dodává: „Já se jím ale, konkrétně Berlínem ke konci 2. světové války, zabývám v románu V zapomnění, a určitě taky v próze V utajení, umístěné na britské ostrovy v Lamanšském průlivu za nacistické okupace. A i v debutu Švadlena z Dachau, kde se hrdinka rozhodla svojí sexuality využít, aby přežila.“
Jak pracuje s historií a fikcí, nakolik využívá žánrové prvky, co si rešeršuje a jak pracuje s postavami v dějinném kontextu? Na to se britské spisovatelky a historičky ptala amerikanistka Hana Ulmanová.
Související
-
Spisovatel musí psát o tom, čím je posedlý. O velkých románech s Columem McCannem
Jít po detailech, ale zároveň být epický – to chce, jak přiznává v rozhovoru s Hanou Ulmanovou, ve Spojených státech žijící irský spisovatel Colum McCann.
-
Stoicismus jako východisko. Zatím poslední román Juliana Barnese (ne)portrétuje Elizabeth Finchovou
Nevěrohodný vypravěč, nejistota paměti, nesamozřejmost příběhu i perspektiva těch, kteří se nestali vítězi a držiteli svého narativu. To je pro Barnesovu tvorbu typické.
-
Faulkner si myslel, že život je obtížný, proto o něm psal složitě, říká amerikanistka Hana Ulmanová
Příběhy obyčejného člověka, který se snaží postavit zlu. Mýtus velkého amerického románu. Vrstevnatost předlohy netflixového hitu Dámský gambit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Nenechte si ujít kouzlo staré Číny s Hankou Maciuchovou
Ondřej Kepka, režisér a moderátor


Tajný deník čínské císařovny
Románové zpracování životního příběh císařovny vdovy Cch'-si, která se jako mladá dívka Jehonala stala konkubínou císaře a díky mimořádné inteligenci, intrikám i krutosti dokázala postupně vystoupat na vrchol a na půlstoletí se stát faktickou vládkyní Číny.