Historické varhany Karlovarského kraje – Kostel sv. Petra a Pavla, Karlovy Vary
Nová nahrávka varhanice Michaely Káčerkové. Poslechněte si recenzi Petra Vebera.
(…) Tímto ojedinělým počinem varhanice jen navazuje na to, co ji charakterizuje už od dob studií – je to zájem o starší cenné a dochované nástroje, za nimiž je ochotna cestovat i dost daleko. A je to zájem hledat různé možnosti přístupu a hry na nástroje, které jsou každý jiný, a rozšiřovat si repertoár o málo hraná díla. (…) Její deska představuje karlovarský nástroj z konce 19. století, jehož dispozice odpovídá nepříliš velkému prostoru kostela, jako nástroj s lehce dominujícími jedinečnými barvami, včetně jazykových rejstříků, nástroj, jehož mixtury, ani pléno, nejsou přehnaně opulentní, tedy celkově nástroj, který primárně není úplně nejtypičtější a nejlepší pro barokní skladby, ale hodí se dobře pro interpretaci novější hudby. Co ale rozhodně na první poslech ihned překvapí, je minimální dozvuk. Varhany nejsou snímány v charakteristické velké chrámové akustice, ale vlastně ani takové nejsou, respektive není takový karlovarský kostel sv. Petra a Pavla.
(…) Na CD Michaela Káčerková zařadila několik opravdu objevných položek. Tři zastřeně stylizované chorálové předehry Bedřicha Janáčka, inspirované švédskými protestantskými písněmi, hudebníka, který se po komunistickém puči v roce 1948 rozhodl emigrovat do Skandinávie. Dále zařadila Elegii Janáčkova pražského učitele, chrámového hudebníka a proslulého sólisty Bedřicha Antonína Wiedermanna, zakladatele novodobé české varhanní pedagogiky. A vybrala také hudbu Fibichova brněnského současníka Františka Musila, vrstevníka Leoše Janáčka. (…)
Nahrávku vydal spolek Festum Organi ve spolupráci s vydavatelstvím Arta Music.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.