Happy birthday, Philip! Oslava 85. narozenin Philipa Glasse premiérou jeho klavírních děl

18. březen 2022

Poslechněte si s jeho hudbu v exkluzivním autentickém provedení autorových přátel, manželského klavírního dua Dennis Russell Davies a Maki Namekawa v české premiéře.

Na půdě sídla Filharmonie Brno v Besedním domě se v předvečer 85. narozenin hudebního skladatele Philipa Glasse (narozeného 31. ledna 1937) uskutečnil exkluzivní koncert z jeho klavírního díla pro klavír sólo i dva klavíry. Všechny tři uvedené opusy byly přímo napsány pro autorovy dlouholeté přátele, dirigenta a klavíristu Dennise Russella Daviese a jeho manželku klavíristku Maki Namekawu.

Čtěte také

Šest Etud pro klavír napsal Glass v roce 1994 a věnoval je tehdy Dennisi Russellovi Daviesovi k 50. narozeninám. Původně etudy vynesly na koncertní pódia romantičtí skladatelé Chopin, Liszt, Skrajabin a další. Ve 20. století je autoři pojímali jako „studie“ ke svému vlastnímu dílu, kdy nešlo primárně jen o nástrojovou interpretační techniku, ale také o možné interpretační sondy do jejich zvukového světa a tvůrčího stylu. 

Poprvé u nás provedená Klavírní sonáta Philipa Glasse je teprve relativně čerstvým dílem z roku 2019. Autor ji složil pro Maki Namekawu a v jednom z rozhovorů k tomu poznamenal: „Chtěl jsem složit půlhodinovou skladbu a poskytnout tak Maki zásadní dílo pro její repertoár, dílo, které by jí bylo ušito na míru, se kterým by se posunula dál a ve kterém by mohla využít svůj talent a energii. Způsob její hry znám velice dobře, zvlášť co se týče hry mých skladeb. Mou hudbu už nějakou dobu hraje, takže jsem snadno dokázal pochopit, jak sem promítnout její reálnou klavíristickou zkušenost“.

Čtěte také

V roce 2008 zazněly poprvé v podání klavírního dua Davies – Namekawa také Čtyři věty pro dva klavíry, ve kterých Glass v řazení a charakteru jednotlivých vět navozuje dojem sonátového cyklu s kvazi taneční třetí větou. Všechny části jsou vystavěny z krátkých motivů, do nichž jsou přidávány nové tóny a tak se harmonická struktura skladby postupně proměňuje.  

Brněnský koncert uvedl tento program poprvé, o den později následovalo provedení v Cenrtu Ars Electronica v rakouském Linci.

autor: Jan Hlaváč
Spustit audio