Hana Roguljič: Vítězslava

27. březen 2014
03087414.jpeg

On-line do středy 2. dubna 2014

Osud české hudební skladatelky Vítězslavy Kaprálové má tragický nádech. Talentovaná mladá žena, která měla všechny předpoklady pro velkou mezinárodní kariéru, zemřela ve věku 25 let. Daleko od svých rodičů a vlasti, v chaosu na začátku 2. světové války. V krátkém čase, který jí byl vyměřen, napsala víc než 40 skladeb, vysoce ceněných už za jejího života.

Jaká byla dívka, která se dokázala prosadit v profesi považované (tehdy i dnes) za výhradně mužskou doménu? A jak se její posedlost hudbou a sebeuplatněním promítla do osobního života a do vztahů k mužům, které navazovala s provokativní lehkostí? Režisérem inscenace je Aleš Vrzák, do titulní role obsadil Magdalenu Borovou.

S námětem na biografickou hru o Vítězslavě Kaprálové přišla do rozhlasové dramaturgie pětatřicetiletá absolventka scenáristiky na brněnské JAMU, Hana Roguljič. Věnuje se převážně televiznímu dokumentu a publicistice (Sinusoida a Amen, tati, spolupráce s pořadem Fokus ČT24). Na svém kontě má i dvě rozhlasové hry realizované v brněnském studiu Biofil (2011), Sami máme málo, dáváme vám přece (2013), sérií miniatur se sociální tematikou se zapojila do projektu minutových her.

První verzi původní rozhlasové hry o skladatelce Vítězslavě Kaprálové poslala do rozhlasu zhruba před rokem a půl.

Za jakých okolností jste poprvé narazila na jméno Vítězslava Kaprálová? A bylo to v souvislosti s jejím osudem nebo s její hudbou? V souvislosti s jejím osudem, který je však zajímavý právě díky její hudbě. Vítězslava Kaprálová pocházela z muzikantské rodiny. Otec byl brněnský skladatel Václav Kaprál, matka operní zpěvačka, která se později své kariéry vzdala. Předpoklady, aby se Vitka stala skladatelkou a dirigentkou, tu tedy byly – ale spíš z dnešního pohledu. Ve třicátých letech bylo žen v hudbě poskrovnu. A najednou se objevila dívka, která měla talent a uměla se prosadit. K tomu, aby se proslavila, jí chybělo jediné: delší život.

03087413.jpeg

Odkud jste čerpala informace o jejím životě a hudbě, kterou psala? Existuje nějaká písemná pozůstalost Kaprálové – dopisy, poznámky, deník? Knihy, které o ní byly napsány, mají velmi rozdílnou úroveň. Vynikající je studie Jiřího Macka z padesátých let, ta se však zabývá pouze její tvorbou a nikoli životem. Svou hodnotu mají i vzpomínky jejího manžela Jiřího Muchy. Zároveň ale musím dodat, že jejich vztah trval jen rok a že Jiří Mucha byl především spisovatel. Dál existují vzpomínky rodiny a přátel a samozřejmě dopisy či Vitčin diář. Velkou práci při propagaci Kaprálové odvedla společnost „The Kapralova Society“, která působí v Kanadě. Na jejich vrub jde i skvělá publikace o Kaprálové v angličtině.

Jak velký úsek ze života Vítězslavy Kaprálové hra obsáhne?Celý její dospělý život, od sedmnácti do dvaceti pěti, Vitka se narodila v roce 1915 a zemřela během okupace Francie v červnu 1940 v Montpellier.

03087416.jpeg

Kdo kromě Vítězslavy ve hře vystupuje?Rodiče už jsem zmínila. Důležitou roli hráli pedagogové, Vítězslav Novák a Bohuslav Martinů. Ten se dá také zařadit do kategorie milenců, z nichž se ve hře objevují jen ti nejdůležitější. Vitka nedokázala být sama, většinou udržovala vztah s několika muži najednou. Byla to otázka smyslnosti, vypočítavosti, bezradnosti, byla to jedna z forem projevu tvůrčí síly? Podle mě všechno najednou a v různých vztazích různou měrou.

Do jaké míry pro vás byla důležitá věrnost historickým faktům? Snažila jste se, aby situace popisované ve hře odpovídaly líčení v knihách, které se ke Kaprálové vztahují?Samozřejmě. Na druhé straně se z Vitky stala postava, která má svého autora. Nemyslím si například, že lze vyvodit Vitčin charakter jen z dopisů. Kdo sám píše dopisy, ví, že se stylizuje podle toho, komu píše a v jaké náladě. A analogicky můžeme nakládat se vzpomínkami lidí, kteří ji znali. Rozhlasová Vitka je dokumentární tam, kde to bylo možné, ale její pojetí je pojetím tvůrců – autorky, režiséra a herečky.

Ptala se Renata Venclová.


Účinkují: Magdalena Borová (Vítězslava Kaprálová), Taťjana Medvecká (Vituše Kaprálová), Igor Bareš (Václav Kaprál), Lukáš Hlavica (Bohuslav Martinů), Marek Holý (Jiří Mucha), František Němec (Vítězslav Novák), Lucie Juřičková (Charlotte Martinů), David Matásek (Rudolf Kopec), Eva Salzmannová (senátorka Plamínková), Jan Novotný (Edvard Beneš), Martin Finger (doktor Liškutín), Miloslav König (Rudolf Firkušný) a další

Autorka: Hana RoguljičRežie: Aleš VrzákDramaturgie: Renata VenclováMistr zvuku: Tomáš MikyškaHudba a zvuková spolupráce: Jan Trojan