HaDivadlo za časů Ivana Buraje. Jak se proměnila nejvýraznější brněnská scéna s novým uměleckým šéfem?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03063768.jpeg

Ve Slovu o divadle se tentokrát zaměřujeme na brněnskou studiovou scénu HaDivadlo. Režisér a umělecký šéf Marian Amsler z něj za dob svého působení vyprofiloval scénu, která v různých anketách aspirovala na ocenění Divadlo roku. Jak se tato výrazná generační scéna proměnila s nástupem nového uměleckého šéfa Ivana Buraje?

Režisér Marian Amsler působil v HaDivadle od roku 2007, zprvu jako kmenový režisér a posléze v roce 2010 jako umělecký šéf. Během čtyř let jeho intenzivního působení ve funkci se mu podařilo vrátit divadlu pozornost kritiků, což se odrazilo v nominacích na Ceny divadelní kritiky, Ceny divadelních novin i dalších ocenění. Úspěšné se např. staly inscenace Amslerovy Gerty Schnirch nebo Maryša v režii Lukáše Brutovského. Herec Martin Siničák získal v roce 2014 Thálii v kategorii talent roku. V roce 2014 přichází do HaDivadla Ivan Buraj, režisér a absolvent Janáčkovy akademie múzických umění, aby zde připravil vlastní adaptaci Kafkova románu Zámek. O rok později se stává sám uměleckých šéfem a v současnosti vrcholí jeho první sezona ve funkci.

O tom jak se HaDivadlo změnilo, jsme se zeptali studentek brněnské Katedry divadelních studií Masarykovy univerzity a především redaktorek webové platformy Kritické Theatrum - Krith Jiřky Hofmanové a Báry Havlové. Shodují se na tom, že éra Mariana Amslera byla zcela výjimečná. Jako umělecký šéf dokázal v HaDivadle vybudovat silný herecký soubor a soustředil se na emociální prožívání reality, zatímco Ivan Buraj problémy pojmenovává jako racionální analytik. Jeho působení hodnotí redaktorky Krithu jako problematické, ačkoliv se např. obě rozcházejí v názoru na Burajovu inscenaci Strýček Váňa. Dodejme, že se inscenace objevila v nominacích na Inscenaci roku v Cenách divadelních novin a herec Robert Mikluš byl za ztvárnění doktora Astrova navržený na cenu Thálie za mužský herecký výkon. „Domnívám se, že HaDivadlo za Amslera rozhodně patřilo v českém divadelním kontextu k naprostým špičkám. Ale obávám se, že za Buraje zapadá do lepšího průměru," komentuje Bára Havlová. Jiřka Hofmanová je ve svém názoru na HaDivadlo poněkud vstřícnější. „V republikovém kontextu teď HaDivadlo možná trochu zapadá, protože se Buraj se svým souborem stále hledají. Nicméně obává se, že za současné situace v Brně, což nevyznívá úplně pozitivně, HaDivadlo ke špičce patří, protože je vidno, že se o něco snaží ať už dramaturgicky nebo stylem," dodává.

Celkově optimističtější je ale divadelní publicistka a redaktorka Divadelních novin Lenka Dombrovská, která tuto scénu sleduje dlouhodobě a v HaDivadle pod vedením Ivana Buraje vidí velký potenciál. „Je to pro mě jedno z nejlepších divadel. Hlasovala jsem pro ně i v anketě časopisu Svět a divadlo. Stavím jej do osobní trojice nejlepších divadel. I když je to předčasné hodnotit, poslední dvě sezony jsou pro mě skvělé. V Praze se často vedou debaty, kdo je nástupcem Pařízkova a Jařabova Pražského komorního divadla, jestli je to Studio Hrdinů Jana Horáka nebo Divadlo Na zábradlí Dory Viceníkové, Petra Štědroně a Jana Mikuláška. Pro mě osobně je to HaDivadlo. Je souborem, který stále roste, radikální dramaturgií, volbou témat i titulů. Myslím si, že Buraj ještě něco pořádného ukáže," uzavírá.