Golem a citová výchova
Řekněme to rovnou: není zcela běžné, aby loutkové divadlo předkládalo dětem inscenace, které se dotýkají palčivých témat, živých i v dětském společenství, a přitom je schematicky nezjednodušovalo a jednostranně nemoralizovalo. Pokusilo se o to pražské divadlo Minor novou variací na pověst o Golemovi, kterou scénáristicky i režijně připravil Akram Staněk.
Rabi Löw v ní nevymyslí Golema, který by byl silným sluhou, ale Golema - obránce, který má lidi jedné čtvrti chránit před "těmi druhými", kteří na ně nevraží. Nemluví se tu o Židech. Snahou inscenátorů je na staré pověsti ukázat banální, nebo naopak zlotřilé zdroje nesnášenlivosti, z níž se rodí zloba a různé podoby násilí mezi odlišnými společenstvími lidí.
Židovské ukotvení sice vyplývá z inspiračního zdroje, je přiznáváno výpravou, zvuky, hudbou, ale to ani dítě školního věku, jemuž je inscenace určena, nemusí poznat. Chybí mu prosté pojmenování skupiny A a B, což společně s jinak sympatickou motivickou bohatostí a střihovým členěním poněkud snižuje srozumitelnost. Tím spíš, že hra nemá černobílé vidění. Na obou stranách jsou lidé, kteří se snadno nechají strhnout, aby si to šli "s těmi druhými vyřídit", i lidé uvážlivější, stejně jako rozumnější a hloupější. Je tedy naděje, že se děti přes drobná neporozumění přenesou vcítěním do konkrétních situací i tím, že zrody obdobných, byť drobnějších konfliktů samy zažily. Golem v Minoru má totiž schopnost prostřednictvím dramatických situací zapůsobit na cit dětí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.