Giovanni Bottesini: Paganini kontrabasu. Život a dílo italského skladatele, dirigenta a virtuosa na nejhlubší nástroj smyčcové rodiny
Nevídaná zběhlost, čistota tónu, jistota intonace a vytříbené frázování. Také o tom svědčí dobové kritiky a recenze vystoupení Giovanniho Bottesiniho, zvaného Paganini kontrabasu. „Byli jsme zmateni, když jsme slyšeli všechny ty melodie ve flažoletech, které zněly úplně jako flétna. Jako kdyby byl jeho kontrabas klecí pro celou stovku slavíků,“ psalo se v Londýně roku 1849.
Život a dílo italského skladatele a dirigenta, který roku 1871 v Káhiře řídil premiéru Verdiho Aidy, především však virtuosa na nejhlubší nástroj smyčcové rodiny zpracoval a vlastními interpretacemi přispěl kontrabasista SOČRu Radomír Žalud. Spolupracoval a hovoří Zdeněk Havlíček. Z dobových pramenů čte František Šedivý.
Související
-
Znějící poklady. Varhany Moravskoslezského kraje ve staré hudbě
Exkluzivní nahrávky Českého rozhlasu z let 2013−2022 komentuje varhaník Tomáš Thon. Spoluúčinkují Pavel Hromádka a Dušan Foltýn. Připravila Renáta Spisarová.
-
Od parodické mše k Händelovým recyklacím. O dějinách napodobování, kopírování a krádeží v hudbě
Dějiny hudby jsou plné napodobenin, variací na již vytvořená díla, parodií, kopií či hudebních krádeží. Ptejme se tedy: Co je vlastně podstatou procesu uměleckého tvoření?
-
Velcí klavíristé 20. století pod drobnohledem Ivana Moravce a Ivana Medka
Repríza pořadu z roku 1968 s názvem: Umění 20. století. O interpretaci klavírních koncertů nahlas uvažují Ivan Moravec a Ivan Medek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka