Garáže místo divadla. Hospodářská krize překazila regulační plán města Hradce Králové vypracovaný Josefem Gočárem

10. srpen 2021

Když roku 1928 dokončil Josef Gočár regulační plán města Hradce Králové, volný prostor na dnešním Náměstí 5. května vyhradil novostavbě divadla. Kvůli hospodářské krizi ze stavby sešlo a prostor později přeměněný na park, uzavřely roku 1932 impozantní etážové garáže.

Jejich stavebník, inženýr Jaroslav Novák, byl nadšený motorista, který v Hradci Králové provozoval autoservis s garážemi už před první světovou válkou. O pozemek, na němž svůj podnik postavený v letech 1910–1911 podle návrhu architekta Oldřicha Lisky vybudoval, ale později projevilo zájem město Hradec Králové. Jeho vedení proto pozemek vyměnilo za jiný, čímž inženýr Novák získal prostor ke stavbě nových moderních garáží. Jelikož se angažoval ve Východočeském autoklubu, svěřil logicky jejich návrh jednomu z jeho členů, inženýru Josefu Fňoukovi, který krátce před tím renovoval pro potřeby klubu první poschodí Kotěrova hotelu Grand z let 1903–1904.

Průčelí Novákových garáži v Hradci Králové v roce 1932

Stavba čtyřpodlažních garáží provedená stavební firmou Josef Vyleťal, byla zahájena koncem července 1932 a v prosinci ještě téhož roku dokončena. Rychlé stavební tempo zajistila železobetonová konstrukce s cihelnou vyzdívkou i utilitární funkcionalistická estetika. Ačkoliv Fňouk projektoval de facto industriální stavbu, koncipoval ji tak, aby nerušeně zapadla do městského prostředí. Má proto parametry běžného domovního bloku s jednotným průčelím a dvojicí identických, leč asymetricky posazených křídel.

Etážové garáže v Hradci Králové, detail železobetonové konstrukce kupole

Objekt, který byl původně vytápěn centrálně (parou), na což odkazuje komín protínající kupoli, nenabízel motoristům pouze parkování, ale také veškerý potřebný servis. Komunikaci zajišťovala kruhová rampa určená jak obousměrné jízdě, tak pěší chůzi. V jejím jádru se nacházela manipulační šachta, toalety a komínové těleso sloužící také k vývodu výfukových plynů. Každé poschodí, řešené jako otevřený halový prostor, skýtalo 51 uzamykatelných boxů, které, v případě zvýšeného zájmu, bylo možné demontovat a kapacitu garáží rozšířit na 300 vozů. Dále jsme zde mohli nalézt dvojice umýváren (v zaoblených nárožích), zázemí pro personál a hasičské vybavení. V přízemí byly vedle autoservisu, čekárny, kanceláře a prodejny autodoplňků k dispozici také dvě čerpací stanice. Dílny, společně s prostory pro parkování a servis autobusů či nákladních vozů, měly zázemní také ve dvorním traktu.

Přestože v objektu po roce 1948 proběhla rekonstrukce s četnými zásahy, dochovaly se garáže navrácené roku 1992 potomkům inženýra Nováka takřka v autentickém stavu.

autor: Jakub Potůček
Spustit audio

Související