Frank Wedekind: Probuzení jara. Drama o tragickém střetu mladického vášnivého citu s měšťáckou prudérií

20. červenec 2024

V roce 1891 napsal německý dramatik, ale také herec a režisér Frank Wedekind své nejprovokativnější dramatické dílo Probuzení jara s podtitulem Tragédie dětí. Hra byla ještě dalších 15 let zakazována a Wedekind svým erbovním expresionistickým opusem posunul formální i obsahové možnosti moderního divadla. Dnes jeho hra nešokuje, ale zůstává vzrušujícím obrazem lidského zrání. Poslouchejte online po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Osoby a obsazení: muž (Eduard Cupák), Melchior Gábor (Václav Kopta), Moric Stiefel (Marek Tomažič), Vendla Bergmanová (Miriam Chytilová), Marta (Veronika Dostálová), Ilse (Martina Samková), paní Gáborová (Gabriela Vránová), pan Gábor (Otakar Brousek), paní Bergmanová (Slávka Budínová), Rentier Stiefel (Josef Velda), strýc Probošt (Josef Patočka), rektor (Karel Urbánek), Habebald (Zdeněk Kutil), Honzík (Stanislav Aubrecht), Lämermeier (Michal Dlouhý), Diethelm (Libor Hruška), Ruprecht (Martin Zounar) a chlapec (Jan Potměšil)
Dramaturgie: Marie Říhová
Překlad: Helena Herbrychová
Hudba: Vladimír Werner
Režie: Jan Berger

Frank Wedekind (24. 7. 1864 – 9. 3. 1918) se narodil v Hannoveru, vyrostl ve Švýcarsku, studoval filozofii a práva, ale studia nedokončil. Žil v Curychu, v Berlíně a v Mnichově, často pobýval v cizině.

Kariéru zahájil v reklamním oddělení firmy Maggi. Poté pracoval i v cirkuse, což ho přivedlo k hraní a zpívání v kabaretu Die elf Scharfrichter. Byl velmi nekonformním umělcem. Psal lyriku, povídky, krátké scény i jarmareční písně. Inspiraci nacházel v cirkusu, kabaretu a pantomimě. V divadle prošel řadou profesí. Byl režisérem, hercem i zpěvákem.

Wedekindovo jméno je spojeno s mnichovským časopisem Simplicissimus, v němž uveřejňoval zejména lyriku, básně ovlivněné kramářskou písní a šansonem. Za články, které zde otiskl, strávil devět měsíců ve vězení za „urážku majestátu“. Roku 1898 se stal dramaturgem a hlavním autorem známé scény Munich Kammerspiele.

Napsal množství povídek, pro které jsou příznačné autobiografické prvky a citlivé, často ironické zobrazení erotického faktoru v životě člověka. Proslavil se především dramaty Probuzení jara a Lulu.

Spustit audio

Související